Hej. Vi började spara undan barnbidraget direkt för några månader sen och har planen att fortsatt göra så.
Innan jag satte mig in i fonder etc här på hemsidan var jag till banken för att få lite förslag osv.
Blev rekommenderad Länsförsäkringar Sparmål 2045 och tog den, men har ju efter att ha gjort min egna portfölj med global, Sverige, tillväxt, småbolag osv börjat fundera om det inte är bättre att spara barnbidraget i en globalfond på så lång sparhorisont? 0.2% avgift jämfört med sparmåls-fondens 0.5%.
Är väl snudd på självklart sett till avgift/avkastning etc, kom gärna med input!
Med en så lång tidshorison som ~18 år är en global indexfond mycket svårslagen och enkelheten i att slippa övertänka eller omfördela innehavet gör valet självklart för mig. Om du investerar hela barnbidraget på 1250 kr i 18 år kommer det att finnas väldigt mycket pengar oavsett hur tur du har med marknaden. Om du inte har råd att spara en minst lika stor summa till dig själv rekommenderar jag att du minskar till halva barnbidraget.
Risken när det närmar sig uttagsdatumet kommer visserligen att vara hög, men möjligheten att vikta om innehavet för lägre risk om 12-15 år eller hålla pengarna investerade lite längre efter en stor nedgång finns ju alltid.
Sedan rekommenderar jag absolut inte att du ger barnet hela kapitalet (förväntat 526k) vid 18-årsdagen. Min egen plan är att ge högst en fjärdedel av det förväntade fondinnehavet (runt 130k) när mitt barn tar studenten så de har möjlighet att resa tidigt samt ha en mängd i kassan under eventuella universitetsstudier. Sedan ger jag en mängd vid det tillfälle barnet ska köpa bostad som matchar halva handpenningen och den sista, största delen som ett tillskott när de har börjat bygga en egen pengamaskin.
Detta är förutsatt att mitt barn visat sig väldigt ekonomiskt ansvarig, vilket jag hoppas blir fallet efter mina tips om privatekonomi genom uppväxten.
Vi har valt att i dagsläget vara lite försiktiga, båda föräldrarna sätter halva i fond och halva på vanligt sparkonto.
Kanske borde köra in hela barnbidraget på globalfond och inte vara så försiktig?
Oavsett bör det ju finnas gott med pengar i fonden om 18 år ca… Tanken slog mig häromdagen, varför vi inte istället tar en billigare bredare globalfond än en dyrare sparmåls-fond.
Globalfond balanseras väl om automatiskt om marknaden ändras, eventuella omfördelningar kan man ju göra själv när det närmar sig 18 år också…
Bankerna är så jävla bakbundna att de inte ens vågar rekommendera sina egna fonder som går bra. H.B kastar gärna på en färsking 1 Multi Asset 50 som är trygg och i stort sett inte kastar av någonting alls.Man måste ju kunna lite om placeringar för att få någon utdelning. Kolla hur fonden har gått över tid och stirra dig inte blind på vad den kastar av om 5 år, kristallkulan är ju tyvärr inte uppfunnen ännu. Jag tycker att ni tänker rätt men köp inte för många fonder, och blanda in lite indexfonder. Månadsspara!! Vi började spara till mina barn så fort dom såg ljuset, idag är de 42 och 37 och de är minst sagt tacksamma för det