Spar till barnen

Vi sparar 1000 kr i månaden till barnen i Spiltan aktiefond investmentbolag och har gjort så ett tag.
Uppe i ca 30 000kr nu men de är små så vi har många år på oss. Men den har som mycket annat backat rejält i år. Funderar på att låta det ligga men istället månadsspara i American Shipping ett tag. De ger rätt bra utdelning. När det gäller spar åt barn kanske en bra utdelningsaktie som den kan vara ett bra alternativ ett tag. Vad hade ni gjort?

100% LF Global indexnära :+1::+1:. Global index utan att tajma börsen långsiktigt. Billigt och bra. :grin:

Har istället startat fler isk ( ett per barn… Men i förälderns namn)

Spar i blandade utdelningsaktier till dem.

1 gillning

Fortsätt spara. Försök inte timea marknaden. Som du säger är det gott om tid till pengarna ska användas.

Mitt tips är att köra i ISK som man äger själv.
Satsa på en bred index-fond.

Min barnportfölj ser likadan ut som min pensionsportfölj:

Type % port
Global Index 65,0%
Emerging Markets 5,0%
Swedish Index 10,0%
Global Small cap 10,0%
Long (20y+) US Treasury 2,5%
Inflation linked bonds 2,5%
Gold 5,0%

Enda anledningen till det är så många komponenter är för att det är samma komponenter som min vanliga sparportfölj, så det bara blev så.

Har jag satt upp det idag hade jag kört på 100% billig Global Index.

Jag kör också den till mina barn. Jag tänker att det är många år kvar tills pengarna ska användas, så jag kör på.
Den har ju gett en del pengar, det får man ju inte glömma bort.

Skulle personligen undvika smala nischade fonder eller enskilda aktier för sparande till barn. Vi sparar i indexfonder liknande Basportföljen.

1 gillning