Nu börjar det bli dags att styra upp mitt barnsparande. Vet att råden är 0-70 procent i en globalfond, 0-20 i en sverigefond och 10 % i en lekhink. Det jag undrar är ska man sälja av innehav eller ska de bara ligga och guppa om man väljer att balansera om portföljen. Ska man lägga allt månadsspar i globalfonden för att försöka “hämta ikapp” tappet mot övriga innehav nu?
Sen min spontana tanke är då att kanske fortsätta investera i länsförsäkringar, hitta en sverige indexfond(tips på fonder att titta på?) och sen ligga kvar med 10 i typ investor? Eller ska man tänka annorlunda? Som sagt tänkt som ett barnspar med 10-15 års horisont minst.
Barnspar (fördelning av i kapital i %)
Aktier
Swedbank 7%
Investor 32%
Industrivärlden 11%
Fonder
Handelsbanken hållbar 9%
Länsförsäkringar global Index 13%
Spiltan aktiefond investmentbolag 17%
Spiltan globalfond investmentbolag 11%
80% global indexfond t.ex LF global index som du redan har.
10% Plus alla bolag sverige
10% investor om du vill ha det som enskilt bet/spekulation. Men hade hellre i så fall valt spiltan investmentbolag.
Personligen hade jag sålt de andra innehaven då jag inte är något fan av enskilda aktier eller nischade branschfonder. Särskilt inte med barnens pengar dessutom. Där är jag extra mån om att spara brett och billigt, helt i linje med forskningen.