Hej!
Jag håller på att planera min och mina barns ekonomiska framtid där en del är fondsparande i en kapitalförsäkring med barn som förmånstagare.
Några frågor på detta som jag gärna tar er input på:
Hur många olika fonder skulle ni rekommendera att spara i? 1? 5? 20?? Eller vad?
Hur skulle ni tänka angående spridningen av olika fonder, dvs hög/lågrisk, lokalt/globalt eller breda/nischade?
Vad tycker ni är en rimlig nivå att hålla sig under angående fondavgifter i relation till fondens utveckling på börsen? Alltid undvika fonder med hög avgift för detta typ av sparande?
Önskar få en uppfattning om vad som är en rimlig nivå och en rimlig fördelning.
https://rikatillsammans.se/spara-ratt-och-latt-till-barnen/ Här har du flera bra tips ![]()
Angående fonder så beror räcker det gott med 1-5 fonder. Hålla det enkelt. Om det är lång sparhorisont (mer än 10år) så är det rimligt att ta hög risk.
Jag personligen förespråkar billig och breda indexfonder. Jag tror inte att jag har förmågan att lyckas välja rätt aktiv fond, bransch eller region utan att ha en tidsmaskin för att se hur marknaden kommer gå.
Mitt förslag är följande för sparande på lång sikt:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
10% Plus allabolag Sverige index
Edti: Jag försöker hålla snittavgiften för portföljen under 0,4-0,5.
Vi kör Lysa med 95% aktier 5% räntor. ISK i mitt namn så att vi kan styra när barnen ska få pengarna. Vi har inte bestämt exakt hur/när vi ska splitta (ge allt vid samma tidpunkt, samma summa eller vad man kan tänka sig) så det var mest flexibelt. Kommer fortsätta ha det dock, man vet ju inte om barnen börjar knarka god 17 års ålder.
Anledningen till att vi valt Lysa är pga låg avgift och det är tänkt att vara ett extremt passivt sparande som jag inte vill titta på varför Lysa kändes som det smidigaste valet och även ett av de mer prisvärda. Utifrån generella teorier om att det är svårt att slå index över tid och med en sparhorisont på 18 år så blev det naturligt att välja en global, bred fond som Lysa med lite home bias osv.
Vid passiv förvaltning skulle jag välja en bred global indexfond som enda fond.
Jag är aktiv och har en KF med barnbarn som förmånstagare. Där har jag också bara en fond men sällan eller aldrig indexfonder.
Tack för informativt svar!