Länsförsäkringar har lanserat en ny fond för barnspar (LF Barnspar 45) där innehavet skiftar från aktier till räntor etc ju äldre barnet blir. Är detta något bra som man ska överväga? I dagsläget sparar vi i en global aktieindexfond till barnen och hade planerat att spara i denna fram till de fyller 20 år.
Jag tycker den ser vettig ut. Helt OK avgift. Jag tror den kan passa många. Sen förstår jag inte hur de kontrollerar åldern på barnet? Måste fonden köpas av barnet?
Det är väl mer eller mindre en kopia av LFs olika generationsfonder? Det låter ju rimligt och är väl (gissar jag) primärt till för de föräldrar som avser investera till barns boende el dyl och inte vill riskera att sista året innan barnet får tillgång till pengarna så dyker börsen.
Strategin är det inget fel på. Kanske syftet däremot, eftersom ingen vet när lilla Hugo 4 månader har för avsikt att flytta hemifrån.
Förstår inte varför det skulle vara bra att kontinuerligt skifta över till räntor. Säg att man planerar att spara i 20 år och inte vill se större svängningar de sista 2 åren. Varför skulle det då vara bra att fonden placerar i räntor redan efter 10 eller 15 år? Det låter ju snarare som ett större handikapp. Bättre att gå 100% i aktier fram tills kanske 18 år och sedan skifta till 100% räntor.
För att gradvis sänka risken över tid så att man säkrar upp så mycket vunnet kapital som möjligt. Ponera att börsen dyker 50% på barnets 18-årsdag. Oops…
Med en avgift på 0,5%skulle jag istället föreslå lysa på 0,4% Om inte sparandet ska stå på barnen. Lysa kräver visserligen att du själv viktar mot mer räntor när barnen blir äldre, men borde räcka att logga in en gång per år för att göra det.
Är det för jobbigt att tänka på att vikta över mot räntor när det närmar sig uttag kan LF fonden vara ett ok val.
De flesta såna här generationsfonder där det automatiskt balanseras över tid är för folk som inte kan eller vill hålla på med eller följa upp sparande själv.
Känns som om RT-folk sparar bättre själv till låga avgifter med egen re-balansering vid egna uppföljningar
Jag blev tipsad om denna sparfond till dottern som föddes i år, men insåg kort efter att det lika gärna kan vara global indexfond, billigt, brett och 18 års horisont. Och så blev det!