Jag är ganska ny i mitt sparande, tycker att det är sjukt kul och experimenterar kanske lite för mycket. Försöker lära mig utan att ta allt för mycket risk.
Har sparat till mina barn sen de föddes i den fond min bankman rekommenderat(Nordea stratega70) med 1,70%s avgift. (Den fond han enligt uppgift sparade i till sina egna barn).
Jag har liksom insett att den är rätt kass och sålde hela innehavet förra veckan.
Vårt månadssparande är 250kr/barn men både tjejerna har haft lite sjukdomar och fått försäkringsutbetalningar så de har ~30k var i nuläget.
Bank: Nordea,
ISK deras namn.
Sparhorisont kvar 10-12 år
Så till frågorna:
Vad skulle ni valt att investera i istället?
Skulle ni investera hela summan på en gång eller sprida det? Om sprida ut det, hur mycket/länge?
Jag tycker du gjorde rätt att sälja av den fonden, i din situation hade jag placerat pengarna i en passiv Global indexfond till max 0,4% i avgift(gärna billigare)
Jag hade placerat alla pengarna på direkt.
Men känner du att det känns bättre att dela upp på flera månader så gör det.
Lycka till
Vi fick själva rådet av nordea ta deras egna fonder. Kollade inte avgiften, men insåg efter flera år att deras avgift är skyhög jämfört med andra. Byte naturligtvis till billigare fond.
Skulle dels spara i ditt eget namn men på separat konto för barnen, för att slippa att de automatiskt får pengarna när de blir myndiga. Dels antingen köra Lysa 100% aktier eller Avanza och 70-100% LF Global index och 0-30% sverigefonder (t.ex. plus allabolag sverige, spiltan aktiefond investmentbolag, amf småbolag sverige. Eftersom du sålde allt nu kan du rimligen köpa för allt nu och se det som ett byte. Annars inget fel i att dela upp köpen över tid heller, särskilt som det känns rätt svajigt nu. Inget av dem är fel, bara två olika sätt att förhålla sig till risk med sina för- och nackdelar.