Kapitalspar Barn

Vi har ett sparande till våra barn i en kapitalförsäkring. Värdet på detta är drygt 200.000:- och vi sparar 1.500:- varje månad. Vi har tre barn, varav den äldsta ska få ”sin del” om fyra år och de andra två med tre års mellanrum. Idag ligger 100% i Swedbank Robur Bas 50, men tänker att jag nog vill ändra på detta. Vad kan ni ge för tips? Själv har jag funderat på att flytta hela innehavet till exempelvis Robur acces global. Är det en vettig tanke?
Taksam för åsikter!

1 gillning

Om du byter till en global indexfond så ökar du andelen aktier till 100% vilket du kanske inte vill eftersom tiden då pengarna ska tas ut närmar sig?

Alternativ om du vill fortsätta ha räntor också i fonden är exempelvis Avanza Auto 3 eller Swedbank Robur Access Mix som har betydligt lägre avgift. Du slipper också den aktiva förvaltningen som sannolikt inte ger något mervärde.

Swedbank tar ut en rörlig avgift på 0,4 % baserat på totalt värde samt en årsavgift på 120 kr oavsett vilka fonder du väljer. En tanke kan vara att flytta pengarna till en kapitalförsäkring i Nordnet, Avanza eller Nordea där avgifterna är 0 kr istället för ca 1 000 kr som du betalar idag (exklusive fondavgifter). Du kan säkert fortsätta spara i samma fond även om det också kan vara vettigt att se över vilken risk du vill ta och försöka hitta en passande fond med lägre avgift.

2 gillningar

Tack för input!
Är det en vettig tanke att dela upp kapitalet? Låt säga att man flyttar 150.000:- till Robur Access Mix för att minska avgifterna och ha kvar ränte-fonder, och samtidigt lägger in resterande ca 70.000:- i en ny Robur Access Global och fortätter månadssparandet i denna fond? Tänker att denna fond kan stå och inte plockas ut pengar ifrån förrän på 8-10år från nu.

Låter det vettigt, eller jag tänker helt fel?
Är väldigt ny på detta😊

Om du har olika tidshorisont för de olika summorna (vilket jag förstår det som att du har) så kan man absolut göra på det sättet :+1: Ett tips är att ge bort lite mindre än 1/3 till varje barn så att det går att ge samma belopp till alla även om börsen mår dåligt när det är dags för barn nr 3.

1 gillning

Jag hade inte ökat aktiedelen så nära uttag, och rent subjektivt i tidernas högsta all time high :ok_hand: