Jag har ca 64 000 kr i följande fonder:
Swedbank Robur Access Sverige (4,7 %)
Swedbank Robur Access USA (9,7 %)
Swedbank Robur Em Europe A (13,2 %)
Swedbank Robur Healthcare A (3,1 %)
Swedbank Robur Kapitalinvest (59,1 %)
Swedbank Robur Ny Teknik A (6,8 %)
Swedbank Robur Small Cap EUR (1,9 %)
Swedbank Robur Östeuropafond (1,6 %)
Efter att ha läst lite så verkar det som att jag borde byta en del av dessa fonder till globalindex men jag vet inte vilken globalindex och vilka fonder jag borde bli av med och jag vet inte om jag bara borde använda en robot.
Jag är som sagt 18 år och därför kommer pengarna inte behövas tas ut på minst 10 år. Min inkomst är just nu bara studiemedel på 1250 kr i månaden, jag planerar att göra värnplikt och därefter fortsätta utbilda mig i militären eller ansöka till universitet (något som civilingenjör i kemiteknik) vilket innebär att jag kommer ha en fortsatt låg inkomst. Råd om karriär är också välkommen men jag undrar i första hand;
Var borde jag omfördela fonder och vilka fonder borde omfördelas?
Jag hade nog kollat över avgifterna för dessa fonder. Sen skulle jag sälja av och placera i 1-2 indexfonder. Antingen en global indexfond eller en global och en svensk indexfond. Finns massor att läsa på RT om detta! lycka till!!
Men nu tjänar jag pengar på det som jag egentligen ska betala i skatt om jag bytar, på den största fonden skulle jag betala 8000 i skatt men är det fortfarande en bättre lösning?
När jag var 18, var brudar, sport och fest det enda jag tänkte på. Att du redan är hyfsat medveten och sparsam kommer tjäna dig väl i livet. En Globalfond är enkelt och fungerar alldeles utmärkt. Så globalfond på ett ISK.
Självklart känns det surt att betala skatt nu samtidigt som du vill att pengarna fortsätter vara investerade. Och det finns en risk att när du flyttat in pengarna i en ISK så kan börserna dippa. Kommer antagligen också kännas surt.
Men om din sparhorisont är 10+ år och du än så länge “endast” har 64k så är det bättre att ha dem i ISK då den förmodade tillväxten totalt beskattas mindre.
Självklart vet vi inte hur beskattningen av ISK kommer se ut framöver då politiker kan ändra på det. Kan komma lättnader för belopp under 300k och det kan på sikt komma ndra förändringar vi inte känner till.
Angående din portfölj.
Tror den viktigaste biten är att bli av med Kapitalinvest och byta den mot Robur Access Global. Den kommer göra störst skillnad.
Men bäst är nog om du säljer allt som är utanför en ISK flyttar in pengarna i en ISK och köper enligt förslag ovan med de olika Access fonderna.
Om du verkligen tror på specifika branscher som Healthcare och Technology så kan du köpa sådana kanske upp till 10% - 15% av portföljen.
Dock avviker du då från rekommendationer och höjer din risk en bit.
Jag tycker personligen inte att det är fel att göra så i den åldern om man tror på någon specifik bransch.