Spara 1 miljon ca 5 år med liten risk

Hej,
Så bra att ni finns!!
Har ca 1 milj som jag behöver placera i minst 5 år.
Fått förslag på 50/50 fonderna Robur Bas och Selektion.

Så tacksam för synpunkter!
Hälsning
Berit

Så kort horisont skulle jag vara försiktig. Konto med insättningsgaranti eller den försiktiga portföljen kanske? Vill du ha mer risk så kanske nybörjarportföljen?

https://rikatillsammans.se/ombalansering-2021/ skulle jag rekommendera att börja med för lite tips på modellportföljer med olika risknivå. Tyckte också det här avsnittet var bra för att förstå risk. https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar/

1 gillning

Hade kört Swedbank Robur Access Mix A första typ 2 åren för att sedan börja växla ned gradvis till sparkonto sista åren. Om du vill ha lägre risk, kombinera med högre andel sparkonto (hos nischbank med minst 0,5% ränta och insättningsgaranti) redan från början.

1 gillning

Bägge fonder kostar mer än 1% i avg. Robur Selection kostar 1.36%. riktigt dåliga råd av bankrångivare .:face_with_hand_over_mouth:.

Swedbank robur access mix kostar 0.28% i avg. 50% aktier. 50% räntor. Den fonden kan du kombinera med sparkonto beroende vilken risk du vill ha. :+1:. Annars 5år på börsen är inget att rekommendera. Apsolut inte i dyra blandfonder som Swedbank rek!

3 gillningar

Tack så jättemycket!

Sjukt dåliga råd från rångivaren :slight_smile:

Håller med om avsnitten som @Drakflygaren tipsar om.

Jag tipsar om avsnittet längst ner som just handlar om hur man kan agera när man ska placera mycket pengar. Min lärdom av det avsnittet var att inte ha bråttom. Låt beslutet mogna fram.

Om du vill göra det väldigt enkelt för dig så är tipset från @Anonym och @Jacke77 med Swedbank Robur Access Mix A (50% aktier/50% räntor) bra - men då får du sänka risken efter något år för att inte ha för mycket aktier med kort kvarvarande sparhorisont.

Ett annat alternativ är att du delar sparandet. Jag tänker ”minst 5 år” innebär ca 50% aktier just nu men att det minskar med ca 10% aktieandel per år. I snitt blir det 25% aktieandel under hela 5 års perioden. Då skulle du kunna sätta

• 750 kkr på sparkonto med insättningsgaranti och bästa ränta bundet på 1-2 år för att få ok ränta, idag drygt 1%. Se tex Compriser där du kan hitta nischbank med bästa räntan.
  • 250 kkr i en global aktiefond för att göra det enkelt. Tex Länsförsäkringar global indexnära (rekommenderas på RT), SPP Aktiefond global eller Swedbank Robur Access Global A (om du vill ha det på Swedbank). Alla dessa är billiga och bra globala aktiefonder som kostar 0.2-0.3%. Vill du göra en lite mer avancerad portfölj med några olika fonder så kolla på länken från @Drakflygaren.

I snitt ger detta 25% aktieandel under de 5 åren till du behöver pengarna.

2 gillningar

Till att börja med, vad är målet med ditt sparande? Vad vill du uppnå?

1 gillning

Hej,
Pengarna finns i ett AB.
Väntar på en försäljning av en bostad då jag kan lägga till några milj ytterligare och lägga bolaget vilande i 5 år för att kunna plocka ut 75% så småningom.
Tack för bra tips om fonden!