Önskar tips på fonder till barnspar

Hej!

Jag har läst en del här på forumet om sparande till barn. Har nu landat i att starta en KF hos Avanza åt dottern, för att hon inte ska få alla pengar på 18-årsdagen. Önskar få lite input från er i forumet om hur jag ska tänka kring sparandet åt dottern.

Sparhorisonten är ca 20 år. Jag vet att många förespråkar Lysa, men jag vill gärna sätta ihop en portfölj själv. Tycker nämligen att det här är riktigt roligt nu när jag har kommit igång med mitt eget sparande/investerande.

Mormor och morfar sparar åt dotter i ISK. Pengarna är där endast investerade i LF Global Index.

Jag själv har LF Global Index, Avanza Emerging Markets, Plus Allabolag Sverige Index och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Kanske är det onödigt att ha två Sverigefonder? Men jag hade svårt att välja, så jag tog båda. Har inte jättemycket pengar där.

Ska jag ta samma fonder till dottern som jag själv har?

Ska jag välja en annan fond än den mormor och morfar redan sparar i? Har läst i forumet att flera gillar Storebrand Global All Countries. Kanske kan ta den? Eller är Avanza Global bättre? Har läst att den har lite högre källskatt än LF Global Index, men det kanske Storebrand Global All Countries också har?

Eller finns det någon bra fond som jag har missat?

Har också läst i forumet tankar om att inte bara välja en global indexfond utan flera. Hur ser ni på det?

Tack på förhand!
Ulrika

Jag har en ganska nyfödd dotter och till henne har vi öppnat en kf på Avanza där vi avser spara gåvor och barnbidraget. I dagsläget kör vi på 100 % Avanza global samt utnyttjande av krediten upp till 10 %.

Tack för svar! Och grattis till dottern!

Vad menas med utnyttjande av krediten upp till 10 %?

Tack! :slight_smile:

Avanza kan man öppna en värdepapperskredit. Det betyder att dina värdepapper utgör en säkerhet på vilken du kan låna pengar från Avanza. Upp till tio procent betalar man idag 1,99 % ränta. Jag tycker det är en rimlig hävstång åt dottern på en 20 års sparhorisont.

Man lånar alltså pengar och köper mer Avanza global.

Om du vill hålla den enkelt så är Storebrand Global all countries klockren tycker jag! Det är den bredaste globalfonden. Den täcker även in tillväxtmarknader.

Vill du inte ha tillväxtmarknader så välj Avanza global.

Okej, då förstår jag.

Tack för länken!

Tack för svar!

Den är lite dyrare än LF Global Index, men som du skriver, då får man också med tillväxtmarknader i en och samma fond. Vet du om den har någon källskatt utöver avgiften på 0,32 %. Försöker läsa i deras faktablad, men hittar inget. Alla globala indexfonder kanske har källskatt?

Beroende på vilket land fonden är registrerad i så är källskatten på utdelningar i fonden olika hög.

Avanza global till exempel har 30% och verklig avgift blir typ 0,26%.

LF global och Storebrand har 15% och deras avgifter är väl 0,22% och 0,30% ungefär har jag för mig.

OK!
Tack för svar.

Kanske lite off-topic kanske inte heller det bästa valet men vi valde för 19år sen en kapitalförsäkring i barnens namn som är något begränsad i hur man kan placera. Anledningen till detta är att vi föräldrar bestämmer när pengarna görs tillgängliga. Detta enbart då jag på nära håll sett en bekant festa och skämma bort sina kompisar med flera hundra tusen sommaren han fyllde 18år och ångrade det länge. Det skyddar också om den ena föräldern kanske råkar ut för spelmissbruk eller något annat.

Våra barn som nu är 18år tycker det är helt okej och självklart skulle vi släppa pengarna om de verkligen ville. Nu har de sån tur att vi också haft råd att spara i andra former till dem också så de är inte helt “barskrapade”.

Det finns också ett värde med att ungdomar har det lite knapert så de förstår vikten av att jobba och spara själva tycker jag.

2 gillningar