Månadsspara till ungdom när sparhorisonten är oklar

Min 19-åriga dotter har börjat studera och har fått möjlighet att hyra bostad på studieorten av en till mig närstående.
Det hon inte vet är att det mesta av det hon betalar i hyra kommer tillbaka till mig, det är 2000kr/mån, så nu öppnade jag en KF med henne som förmånstagare. Tanken är förstås att investera pengarna till henne för framtida behov, vilket känns bra då jag inte haft möjlighet att spara så mycket till mina barn när de var små.

Det jag funderar över nu är just hur detta sparande fördelas på bästa sätt när sparhorisonten är lite oklar. Det blir minst tre år, men mer troligt åtminstone 5 år och kanske mer ändå innan hon har behov av pengarna. Hur skulle ni tänka? In med allt på global indexfond? Eller vikta lite mer mot Sverige kanske? Känner mig kluven!

Kan lägga till att hon själv sparar minst 1000kr/mån i fonder/aktier + lika mycket till roligheter/större inköp etc.

Ta den del du vill investera med risk och investera i en billig global aktieindexfond. Den del du vill spara utan risk lägger du in på ett sparkonto med hög ränta och insättningsgaranti.

Kanske borde du lägga in allt i en global aktieindexfond? Även om du skulle sälja med förlust så kommer din dotter se det som “pengar in” på kontot, sak samma om det slutade med -15%.

2 gillningar

När är tanken att din dotter ska ha tillgång till pengarna :)?
Skulle följt en av RT-portföljer.

2 gillningar

Min tanke är att jag kan ta risk med de här pengarna. Buffert etc sköter hon själv, så 100% aktiefond blir det. Det jag velar över är 100% globalt kontra att ha en andel Sverige (typ PLUS alla bolag) och i så fall hur stor. Nu ÄR det inte så stora summor det rör sig om så det här kanske är mer micro management, men ändå. :slight_smile:

Ja, som jag skrev ovan så är sparhorisonten lite oklar och det är därför jag känner mig lite tveksam. Visste jag att sparhorisonten var +10 år, eller kortare än 3 år, så hade jag känt mig mer trygg i hur jag skulle resonera.

Låt det ligga på ett konto där du har en ränta tills du har en långsiktigplan :slight_smile:

Hehe, som jag känner mig själv så är det bättre för mig att ta ett beslut och sedan göra om ifall det blev helt galet. Risken är annars att det inte blir något alls! :slight_smile:

Kanske en 50/50-portfölj kan vara något när det är så osäkert med horistoner osv. 50% global indexfond och 50% sparkonto.

2 gillningar

Finns egentligen ingen anledning att investera en del av portföljen i Sverige. Ni är båda redan så beroende av Sverige så att diversifiera bort en del av det beroendet är troligtvis bara bra.

Visst är det en risk att köpa aktiefond med ev så lite som tre års horisont men du ska investera månadsvis så lite av den risken försvinner.

1 gillning

Om pengarna inte behöver användas skulle jag lägga allt i aktier. Så länge pengarna inte måste tas ut en speciell tid kan du alltid anpassa när du tar ut pengarna med när det är varit gynnsamma förhållanden på börsen.

1 gillning

Ja, det lutar åt detta. Har efter den input jag fått i tråden, reflekterat lite till och kommit fram till att jag kommer att hantera dessa pengar som ett långsiktigt sparande och placera dem i aktier, särskilt som ungdomen själv sparar på sparkonto.

1 gillning

Bra input. Tack!