Jag har i första hand mitt sparande uppdelat efter sparhorisont, dvs de olika hinkarna enligt Fyra-hinkar-principen. Detta gör att jag väljer olika sparformer, allt ifrån bankkonto till Lysa med stor aktieande och manuell handel hos Nordnet.
Inom en hink ser jag dock inget behov att ha separata ISKs/bankkonton för olika sparmål. Det håller jag reda på i Excel.
Jag hade absolut delat upp det i olika konton,
ett ISK för kontantinsats med en fördelning aktier/räntor som passar din tidshorisont (vad är din tidshorisont?), ett ISK för pensionsspar med en portfölj enligt ”Globala Barnportföljen” och till sist en KF (kapitalförsäkring) för barnsparet med ditt barn som förmånstagare och samma där med en portfölj enligt ”Globala Barnportföljen”.
Tycker också du skulle kunna kolla in ”Fyra-Hinkar-Strategin” för att strukturera upp hela din privatekonomi
Jag är inte intresserad av fyra hinkar-strategien utan vill balansera mitt sparande mellan aktiefonder och sparkonto med ränta.
Pension och barnsparande tänker jag ska vara 100 % aktiefonder, eftersom det är så lång sparhorisont (35 resp. 20 år).
Sparandet till kontantinsats tänker jag ska vara 50/50 i aktiefonder/sparkonto eftersom det är cirka fem år till vi ska köpa boende.
Varför tycker du inte att jag ska spara allt på samma ISK? Gör inte det att jag kan skapa en mer optimerad fondportfölj även för pension/barn? Det går ju annars inte att månadsspara med så små summor i flera fonder.
Jag hade inte gjort det själv just för att jag inte vill klumpa ihop sparanden som är till olika saker, gillar att strukturera upp mina pengar till vad dom ska användas till och öronmärka dom, kan lätt bli så att man annars använder pengar som egentligen skulle varit till något annat. Samt att det känns enklare att använda pengar som är öronmärkta till en viss sak än att behöva ta från en stor pott, känns som en större förlust om jag tar från ett stort konto
Nä, det är sant.
Men då kommer nästa fråga om det egentligen spelar någon roll om du skulle ha barnsparandet till LF Global Indexnära och sedan ombalansera en gång om året och då flytta till dom andra fonderna.
Man vet inte om det blir en positiv eller negativ utveckling av att göra så istället.
Om det handlar om små summor till t.ex barnspar så hade jag gjort så, att spara allt i en globalfond och obalanser en gång om året istället.
Även en sak som blir bättre om du har barnsparandet i en KF och barnet som förmånstagare, är att barnet ärver pengarna om du skulle gå bort. Ligger alla pengar på ett ISK så går pengarna i vanlig arvsordning.