Jag har sparat i olika portföljer: framtid, barn, pension.
Nu till min fråga: Är det smartare att spara ALLT i en enda portfölj? Jag menar det blir ju en större summa alltså borde det ge mer effekt när börsen går upp vs ner? Tänker att om man sparar allt i samma portfölj får man dela upp det senare under livets gång?
Hur gör ni? Jag är ju ett kontrollfreak som gärna radar upp saker o har saker separerat. Men är det rätt eller fel rent matematiskt?!?
Berätta om era tankar o anekdoter
God fredag på er
Jag har i princip ett ISK konto var till barnen sparar dock inte frekvent där, utan det är pengar dom redan har fått av släkt osv.
Ligger som dolt konto.
Sedan har jag bara fyra konton.
Aktier, fonder, investmentbolag, sedan ett Kf för USA.
Pension sparar jag inte till privat, utan har det via mitt bolag.
Jag har provat mej fram, och upplägget jag har nu passar mej som individ. Det är väl det viktigaste, att testa lite olika alternativ och låta det ge sej efter hand, och inte vara rädd för att våga ändra upplägg.
Jag har en separat portfölj till barnen där barnbidragen går in varje månad. Vill hålla detta separat från övriga besparingar samt kunna använda en annan strategi.
Använder man sig av mer än en strategi på börsen tycker jag det kan vara en god idé att dela dedikera egna portföljer till vardera strategi. Då blir det lättare att utvärdera dem senare.
Som andra har skrivit har det ingen som helst betydelse för avkastningen om du har pengarna i 1 ISK eller uppdelad på 10 så länge du har tillgångarna i fonder. Har du kapitalet i enskilda aktier så ökar kostnaden för att handla med aktierna eftersom du måste göra 10 gånger så många affärer som var och en kostar ett minimicourtage. Men efter det kommer aktiernas värde öka lika mycket sammantaget i 10st ISK som i ett samlat ISK.