Har inte barn eller något, men i det fall jag tänker mig spara till något specifikt så öronmärker jag ett konto specifikt, t.ex resa eller större inköp.
Jag har två, ett för mig och partner. Ett där gåvor till barnen sätts in.
Vi har inte något dedikerat sparande till barnen, utan tänker ge dem en fin uppväxt där vi jobbar deltid och är närvarande samt hittar på saker tillsammans. Sedan anpassar vi hur mycket de får vid 18ish samt vid första bostadsköp beroende på hur vår ekonomiska situation ser ut då.
Jag har aldrig förstått vitsen med flera konton, om vi ska resa/renovera/byta bil utgår jag från vår totala ekonomi vad vi har råd med. Men där verkar folk vara vädligt olika.
Uppdelat. Olika verktyg för olika typer av investeringar. Avanza för Avanzas egna fonder och aktiehandel. Nordnet för courtagefritt månadsspar i ETFer, SAVR för lägre avgifter på vissa fonder. LYSA för fondrobot-spar. Kiwitrader för att sätta ihop egna fonder.
Jag tycker det känns allmänt bra med diversifiering och att inte ha allt i samma korg. Jag får nästan intrycket ibland av att en del blir lite ängsliga av att inte ha allt samlat i samma portal som de kan se allt samtidigt i.