En enda portfölj eller uppdelade?

Hej!

Har ni uppdelade sparanden? Eller lägger ni allt i en enda pott?

Jag har svårt att bestämma mig om jag ska dela upp på barn och framtid ( pension) eller lägga allt i en hög.

Tankar om detta? Varför gör just du som du gör? Jag gillar personligen uppdelat men tycker att det blir små skvättar…

Hmm… tips och råd mottages gärna!

2 gillningar

Vi har flertalet olika portföljer och sparkonton för olika syften. Mycket enklare tycker jag att då se vad som är till vad (aka mental bokföring).

De där små skvättarna växer så småningom :slight_smile:

4 gillningar

Har inte barn eller något, men i det fall jag tänker mig spara till något specifikt så öronmärker jag ett konto specifikt, t.ex resa eller större inköp. :slight_smile:

Jag har flera portföljer och konton för att hålla det lite uppdelat, som @MattiasA90 skriver, mental bokföring mest :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag har två, ett för mig och partner. Ett där gåvor till barnen sätts in.

Vi har inte något dedikerat sparande till barnen, utan tänker ge dem en fin uppväxt där vi jobbar deltid och är närvarande samt hittar på saker tillsammans. Sedan anpassar vi hur mycket de får vid 18ish samt vid första bostadsköp beroende på hur vår ekonomiska situation ser ut då.

Jag har aldrig förstått vitsen med flera konton, om vi ska resa/renovera/byta bil utgår jag från vår totala ekonomi vad vi har råd med. Men där verkar folk vara vädligt olika.

1 gillning

Två olika institut… mest för att slippa strul vid t ex IT-attack el dyl. Jobbigt utan stålar i FIRE-läge.

1 gillning

Uppdelat. Olika verktyg för olika typer av investeringar. Avanza för Avanzas egna fonder och aktiehandel. Nordnet för courtagefritt månadsspar i ETFer, SAVR för lägre avgifter på vissa fonder. LYSA för fondrobot-spar. Kiwitrader för att sätta ihop egna fonder.
Jag tycker det känns allmänt bra med diversifiering och att inte ha allt i samma korg. Jag får nästan intrycket ibland av att en del blir lite ängsliga av att inte ha allt samlat i samma portal som de kan se allt samtidigt i.

2 gillningar

Jag har tidigare haft två sparanden, en depå med aktier och fonder och ett sparkonto.

Nu när man kan få lite bättre ränta på olika sparkonton har det blivit flera sparkonton när jag har valt att binda pengarna för att få mera ränta.

2 gillningar