Vad är skillnaden på långsiktigt och pensionssparande?

Hej,

I våras så köpte vi äntligen vårat första hus och det har gjort mig lite fundersam… Innan husköpet så pensionssparade jag i ett KF konto samt sparande en stor del av min inkomst till kontantinsatsen på ett sparkonto med ränta, men nu har jag ju köpt ett hus så jag är lite fundersam på vad och hur jag ska göra nu…

Planen är väl att i alla fall bo i det här huset i cirka 10 år, men man vet aldrig, det kanske blir mycket längre.

När jag lyssnar och läser om långsiktigt sparande så låter det väldigt lika som för pensionssparande. Ska jag ha ett konto för det långsiktiga där jag sparar i LF global index, Spiltan investment, eller kanske t.om. spara på LYSA och sedan har jag mitt pensionskonto där jag gör detsamma för mitt pensionssparande, enda skillnaden är att pensionssparandet rör jag inte förens jag går i pensions medans det långsiktiga sparandet kan jag använda vid behov eller om det skulle bli aktuellt att köpa ett nytt hus i framtiden.

Hur har ni andra gjort? hur tycker ni att jag ska lägga upp det här?

Hej!

Jag vet inte hur långt du har kvar till pension men är det 20-30 år så är det för mig stor skillnad på den sparhorisonten och cirka 10 år.

Har du exempel på vilka dessa “behov” skulle kunna vara och kan dessa ligga närmare i tid än 10 år?

Hur bedömer ni att er risktolerans kommer att vara med detta sparande? Syftet med investeringar är såklart att få en värdeökning, men det kan också gå andra hållet i perioder.

2 gillningar

Tycker du har helt rätt och jag har för mig att @Monica brukar säga samma sak.

Pengar behövs ju på olika sätt under hela livet. Man sparar för framtida behov/säkerhet/konsumtion. Varför haka upp det på ett specifikt ändamål/ålder? Även om det tidsmässigt är då arbetsinkomsterna/lönen måste ersättas med något annat.

Dessutom Tror jag de flesta som levt lite längre håller med om att “livet blir sällan exakt som man tänkte/planerade som yngre”. Dvs planering i alla ära men saker/prioriteringar/behov/önskemål förändras genom åren. Så ett sparande som startades i ett syfte kanske helt plötsligt går/behövs till något annat.

5 gillningar

Jag har inte delat upp någonting men då har jag redan mycket av det jag känner att jag behöver, vilket inte är så mycket egentligen.

Hela ISK:t ser jag som FI(RE)-kapital som ska frigöra tid och skapa möjligheter i framtiden.

Skulle jag ha fler stora och specifika målsparanden kanske jag skulle ha skapat några separata konton för det.

Oavsett är det bara en mental konstruktion, det spelar ingen roll om jag har flera separata ISK eller ett enda.

Jag kan skriva på en lapp eller i ett excelblad hur många procent som hör till vad men långsiktigt sparande är ju just långsiktigt.
Vad jag vill ha idag kan vara något helt annat om 10-20 år så för mig känns det inte meningsfullt att dela upp det så.

Jag har en ganska hög sparkvot så om jag vill köpa något kan jag ofta lösa det genom att bara använda mer av lönen och spara ihop till det snabbt på ett sparkonto.

Skulle jag spara mindre och det tog längre tid att spara ihop till t.ex. en dyr båt kanske jag hade kunnat göra det på separat ISK.

1 gillning

Jag har ett pensionssparande i ett vanligt ISK. Tanken är att de pengarna behövs när jag når pensionsåldern. Men jag vill inte låsa in pengarna i ett klassiskt pensionssparande, ifall jag har större nytta av dom innan. Ifall jag får en obotlig sjukdom, jag blir hemlös eller något annat.

Men sen har jag parallellt med det sparandet ett sparande till framtida men mer närtids projekt, som jag vet vad det är. Som nu är det en pergola, sen är det till markarbete, sen kanske till något annat. Tycker det är givande att ha små mindre mål, som jag får nytta av fortare.

Pension är för mig cirka 25 år bort.

Men sen behöver troligen inte alla spara till pension, om man kan jobba hela livet. Men min sits är en annan.

2 gillningar

Hej,

Jag är 30 år så det är cirka 40 år, så jag kan ju ha rätt så hög risk i själva pensionssparandet. Inom de närmsta 10 åren så är det väl ny bil, resor och eventuell utbyggnad av hus. så jag vill väl ha lite risk och är beredd att dom kan sjunka men jag tänker lite konstant sparande och så tar jag ut vid behov.

2 gillningar

Jag försöker förstå mig på hur jag ska spara. Jag tänker att om jag bara har ett stort långsiktigt sparande så är det klurigt att veta hur mycket jag får ta därifrån innan jag skadar min pension. Pensionspengarna vill jag ju inte röra förens jag går i pension alternativt att jag väljer att ta dom tidigare för att något drastiskt händer.

men sedan så vill jag ju ha ett sparande där jag tar lite risk. men därifrån kan jag alltid ta pengar om jag vill. Ifall att jag vill köpa en ny bil, köpa en båt eller köpa en sommarstuga.

Gör jag mig förstådd? Jag känner att det själv känns lite luddigt…

ja men precis det är lite så jag känner också.

Men hur är skillnaden i risk? är det lika eller har du lite mer räntefonder i det mer närtidssparandet?

jag känner att jag spara till pensionen nu, men om jag vid 50år får för mig att spendera dom so be it, men jag vill ju ändå att jag om några år ska vara glad att jag faktiskt sparade till pension, för oavsett så har jag sparat pengar istället för att spenderat dom.

2 gillningar

Jag har en mindre del i traditionellt förvaltad KF, det är mycket räntor och mindre riskfyllda värdepapper i den. Ger oftast 1-2% bättre reel avkastning än ett sparkonto med ok ränta. Men den är dyr i drift.

Pensionssparandet är 100% börsen, globala indexfonder.

Kortsiktiga projekt kör jag 50% sparkonto och 50% global indexfond. När jag nått rätt summa, 100% sparkonto i väntan på användning.

Har 2-3 månaders utgifter i buffert också.

2 gillningar

Ah okej

Hur är månadsparande, vilket sparar du mest på? Jag tänker att på pensionssparandet så har jag ju tiden på min sida så där kanske man kan ha ett mindre månadsparande medans på det mer kortsiktiga sparar man lite mer för annars tar det ju väldigt lång tid att komma upp i någon rimlig siffra.

1 gillning

Jag tycker att du resonerar klokt och kanske är det själva resonerandet i sig som är det viktiga här? Sånt sparande där den exakta summan inte är så viktig just nu kan du ju ta risk med. Du kommer ändå välja bil och sommarstuga utifrån vad du har råd med när den dagen kommer. Viktigt att du kan sova gott om natten när börskraschen kommer bara.

Har du läst här i bloggen om Fyra-hinkar-modellen? Man kan ha ett långsiktigt sparande (hink) med hög risk och ett eller flera medellånga sparanden (mellanriskhink) med lägre risk.

Jag har mitt pensionsspar separat från bospar. Nu när vi köpte bostad så hade jag tänkt snylta från pensionen men det satte min partner stopp för. Hon ville inte att jag ska göra våld på mina egna långsiktiga planer :blush: Så det kan finnas ett värde i att “öronmärka” pengarna.

2 gillningar

Jag kör 10% till mitt pensionssparande, sen cirka 5% till buffert och sen varierande för kortsiktiga projekt. Det varierar lite beroende på mina sidoinkomster hur mycket sidoprojekten får.

ja jag har läst på lite om fyra-hinkar-modellen och det är där mina funderingar kommer ifrån.

ja men det är lite så jag känner också. Jag vill veta vad som är vad och om det gör att jag köper samma fond fast på olika konton så får det väl vara så tänker jag?

1 gillning

Mentalbokföring är skillnaden. Det egentligen ingen anledning att göra det, men i och med att vi är människor så hjälper det att dela upp tillgångarna i olika hinkar. Bilkonto, resekonto, matkonto.

Så småningom kommer du fästa mindre vikt i det.

1 gillning

Du kan såklart ha flera olika typer av sparande i varje hink. T.ex långsiktigt generellt sparande och pensionssparande faller ju båda in i hink nr 3 passiva hinken. Och såklart kan du ha samma fonder genomgående i varje portfölj och hink. Det är ju själva risknivån och sparhorisonten som styr vilken hink ett sparande ska infalla i.

För min egen del så har jag t.ex exakt samma fonder i både långsiktigt sparande och sparande på lite kortare sikt. Men i det mer kortsiktiga/medellånga sparandet så lägger jag till sparkonto eller räntefonder för att sänka risken. Men det är samma aktiefonder som i långsiktigt sparande. Bara lägre andel.

2 gillningar