Jag har typ 2-3 favorit fonder per kategori (global, Sverige, obligationer) som jag kör med i olika portföljer beroende på vad som finns på olika banker, speciellt mht TJP. Lättare att hålla reda på om man har samma fonder och sådana som man gillar.
Spännande!!! Har aldrig vågat ge mig in på rena aktier för jag är inte bra på att läsa på om dom. Sen blir man rätt påverkad av avsnitten om att indexfonder is the shit:rofl:
Jag började tyvärr med enskilda aktier innan jag hittade hit sen dess så har jag slutat nyspara i dom och håller på att avveckla aktieportföljen. Jag har inte tiden eller alla kunskaper för att verkligen sätta mig in i och följa enskilda bolag så därför är fonderna mer min melodi
Samma fonder med undantag för barnsparandet - eftersom jag inte har ensam beslutanderätt där. Lyckades få min partner att till slut gå med på att en passiv och global indexfond nog ändå är det rätta, men lyckades tyvärr inte hela vägen fram till den “rätta” fonden.
För mitt egna sparande gör jag det så enkelt som möjligt och kör allt i en “hink” (Utöver bufferten på sparkonto) och alltså bara en fondportfölj, som nu har Spiltan Investmentbolag, Storebrand Global All Countries och AMF Räntefond Lång.
Har tjänstepension på AMF med deras standard med blandning AMF Global och AMF Sverige som med åldern blandar in lite räntor (dock många år kvar till det).
Premiepensionen har till största delen AP7 Aktiefond, med lite småbolag, fastigheter och Sverige utöver det.
Så det är inte samma, men det har mest med utbud och avgifter att göra. AP7 är ju bara via PPM, annars hade det varit min globalfond överallt. Rabatterna i PPM gör också att jag kan ta med fonder som annars skulle vara för dyra. Skulle jag köra ett upplägg med olika konton med olika “hinkar” på t.ex. Avanza skulle det nog mestadels vara samma fonder i alla fast med olika fördelningar. Lite variation i det att jag väl skulle köra lite olika räntefonder beroende på syftet med räntedelen i olika typer av portföljer.