Mot en skuldfri framtid och ett ekonomiskt välbefinnande

Ja, hur har det gått nu såhär snart två månader senare?

Semestern blev lyckad men hela kassan gick inte åt så det blev 1000 kronor kvar. Dom 1000 kronorna satte jag in på Semestersparandet till 2024 som i skrivande stund ligger på 20,25% färdigt till målet på 20’000 kronor. För att jag ska komma upp till min del av sparandet (10’000kr) så behöver jag spara 224kr/vecka.

Under semestern tänkte jag en hel del på det som @janbolmeson pratade om i bland annat i avsnitt #316 där Freja fick bestämma vad dom skulle göra på en resa till Warszawa:

Det var någon på forumet som tipsade om att de var på semester med sin son och de gjorde mycket tillsammans, som att använda elscooter i staden. Det inspirerade mig och jag ville testa det med min dotter, Freja. Så vi åkte iväg i tre dagar och gjorde saker enligt hennes önskemål. Nej, och det var just det hon ville, att bara vara på hotellet.
Så vi tillbringade halva dagen på hotellet och jag minns att om det hade varit för några år sedan hade jag inte accepterat det. Vi åkte inte till Warszawa för att bara vara på hotellet. Jag ville vi se Kulturpalatset, Jag ville uppleva saker. Det var den bästa semestern för att vi var närvarande. Vi behövde inte ens vara i Warszawa för att det skulle bli en bra semester.

Därför spenderade jag en del av dom pengarna som blev kvar på just det som barnen ville, som där och då var olika spel och karuseller på tivolit på Furuvik. För mig så när jag tänker på den resan så är det den kvällen som jag kommer ihåg bäst :slightly_smiling_face:

Portföjerna då?

Ja, där har det hänt grejer!
Till att börja med så har jag inte suttit still i båten :joy: Jag har gått ifrån LF Global index, Spiltan Aktiefond och Avanza Disruptive Innovation by ARK till förmån för grönare alternativ och en fördelning mer som en 90/10 portfölj med 20% av aktierna i Sverige.

Efter det här inlägget:

Så har jag även funderat och arbetat med mina enskilda aktier.
Jag har däremot inte sålt av allt, bara dom som jag kände att jag inte riktigt visste varför jag ägde eller kände att det inte var något roligt att se att dom går ner ännu mer.
För tillfället så ser fördelningen ut såhär:

Lånen

Lånen tuggar på, där har det inte hänt så mycket mer än den extra amorteringen som jag gjorde + vanliga månadsamorteringarna då förstås. Jo! jag har sänkt räntan på det stora lånet med 0.25% men jag såg nu när jag uppdaterade lånebeloppen att Anyfin höjt räntan igen så nu är det uppe i lika mycket som det lånet som jag omfinansierade från Santander:

Det här var en liten uppdatering om situationen just nu. Jag får försöka uppdatera lite mer här framöver :slightly_smiling_face:

Edit: (Det här är ingen investerings rekommendation, gör alltid din egen analys och tänk på att historiskt värde inte är någon garanti för framtiden)

16 gillningar