Hur ska man dela upp sina aktier?

Det är ju sunt att sprida sina risker i olika dimensioner. Men finns det några fördelar i att dela upp sina innehav på olika konton?

Jag börjar komma upp i en ganska bred diversifiering bestående av ca 15 aktier. Blandat med investmentbolag, större stabila bolag med stabil utdelning och så har jag innehav i ett gäng tillväxtföretag. Hyfsad spridning på olika sektorer.

Men just nu ligger allting på ett och samma ISK. Jag känner rent spontant för att ha ett ISK för investmentbolagen, ett ISK för utdelningsaktierna och ett ISK för mina tillväxtbolag. Är det vettigt eller hur gör ni andra?

Jag personligen är ju inget fan av direktinvesteringar i aktier. Så de få direktägda aktier jag äger har jag i samma ISK. Däremot har jag en liknande uppdelning på portföljnivå. T.ex.

• Globala barnportföljen (80 % aktier, 10 % guld och 10 % räntor)
  • Nybörjarportföljen (50 % aktier, 40 % räntor och 10 % guld)
    etc.

Så tanken är inte fel. Det handlar väl egentligen om vad man vill mäta och ha koll på.

1 gillning

Varför vill du ha separata konton för varje kategori? Vad är näst, separata konton för varje sektor? För varje land?

Min tanke är att få en bättre överblick av innehavet. Vad är näst? Hur menar du?

Jag menar att flera konton lätt kan bli för mycket. Nu vill du ha ett för tillväxtbolag. Sen kanske du vill ha ett för svenska tillväxtbolag och ett för amerikanska tillväxtbolag. Sen kanske ett för tillväxtbolag inom teknik, och ett för tillväxtbolag inom betting, etc.

Själv har jag bara 1 konto för allt :slight_smile:

Ett KF för utländska och ett ISK för svenska vore väl lagom tänker jag :slight_smile:

Jag tycker att det beror på. Personligen har jag delat upp det för att jag har OLIKA strategier i dem olika portföljerna, inte specifikt olika typer av bolag. Om du vill enklare mäta hur investmentbolagen går, utdelningsaktierna går och tillväxtbolagen går, då kan det vara lämpligt. Men det är helt beroende på hur djupgående du vill analysera :slight_smile: Ska du i större grad direktäga aktier tycker jag att det är något man bör definitivt göra, då det tar både mer tid och har en helt annan koncentrationsrisk kontra fonder.

Samma anledning som man har flera hinkar. Att få bättre överblick. Till exempel vill jag lägga mer pengar på investmentbolag och min utdelningsportfölj än tillväxtbolag. Då är det enklare att hålla koll ifall de ligger i tre olika portföljer.