Till höst tar jag ett CSN lån på 252k. Är det en bra idé att öppna ett annat ISK konto och kasta de pengarna månadsvis i en global indexfond som LF för att enklare hålla koll på de? Eller får jag en bättre avkastning/förutsättningar om jag kastar allt i ett och samma ISK konto men att CSN pengarna enbart går till LF Global indexfond?
Förstår ni hur jag försöker resonera? Är det smartare att ha en större summa pengar (452k) i samma ISK konto eller blir det sämre utfall ifall man delar upp det på två ISK?
Tacksam för svar och ursäkta om det är dumma frågor som ställs här!
Det spelar ingen roll. Jag tycker det är lättare att hantera så få konton som möjligt. Jag tycker att du ska se CSN-pengarna som en del av din förmögenhet helt enkelt. Lägg det i vanliga portföljen. Finns ingen anledning att “öronmärka” dem.
Det är fel att det inte spelar någon roll. Det kan spela roll, beroende på en hel del olika personliga faktorer. För just dig just nu kanske det inte spelar någon roll eftersom du bara har fonder. Beroende på vad du handlar och hur så kan det ha enorm stor roll. Även fondmässigt kan det spela roll eftersom nätmäklare har lite olika utbud av aktier och fonder, och andra investeringsmöjligheter.
Jag använder två nätmäklare, tidigare tre stycken. Det är jag oerhört glad för eftersom en av dessa, en av de största i Sverige, ofta har problem med sina servrar, alltså problem som gör att jag inte kan se börsen i realtid och många gånger per år inte sälja aktier när jag vill. Du är kanske inte där än, men köper och säljer man aktier flera gånger per år så kan det bli en enormt mycket större förlust, eller en missat vinst, när man att inte kan sälja eller köpa vid en viss tidpunkt. Utbudet av aktier och fonder är olika, så vissa som man vill ha har inte den ena mäklaren medans den andre har det.
Sen skulle jag varna för att spela på börsen med lånade pengar, alla fall tills man har några goda år på nacken med erfarenhet och kunskap om fonder och aktier, och är väl insatt i det man köper.