Schablonskatt ISK, hjälp!

Hej!
Är nybörjare och har öppnat ISK konto och skapat min portfölj för sparande.

Jag satte in över 100 000 kr på mitt ISK konto. Sedan var tanken att ta 5000 kr därifrån varje månad och månadsspara i fonder. Men sedan flyttade jag tillbaka nästan allt på bankkonto för att istället sätta in lite i taget på ISK. Detta gjorde jag för att få va kvar på under 50 000 kr nivån av courtage start och kunna handla aktier avgiftsfritt.
MEN nu såg jag att man skattar med schablonskatt på insättningar till ISK varje år, inte bara på kontots värde i slutändan av året? Kommer jag behöva skatta för dessa pengar jag satt in och plockat ut snabbt igen även om jag inte startat mitt sparande i fonder ännu? Känns ju väldigt dumt isåfall.

1 gillning

Ja det kommer du. Du kan glädjas åt att skatten är låg iaf.

Din manöver har kostat ca 100kr i skatt.

4 gillningar

Okej! Men är det smart att sätta in 5000 kr i månaden på isk, alltså precis det jag sätter in i fonderna, eller föra över en större summa till isk nu när det ändå är kört?

Ska du inte köpa direkt är det bättre att föra över efterhand.

Stoppar du tillbaka allt igen får du skatta på det en gång till samt skatta varje kvartal även om du inte köpt för de än.

2 gillningar

Tack för förtydligan :slight_smile:

När du kommit över 50 000 kr vid något tillfälle, eller har gjort fler än 500 gratisaffärer under en 12 månader, så flyttas du automatiskt till courtageklass Mini och kan då inte välja Start igen.

Är det dessutom inte så illa att din insättning på 100.000 kr sabbat ditt starterbjudande? Jag befarar att även likvider räknas in i ditt samlade sparande, även om jag inte är helt säker.

Du borde se om Start fortfarande finns kvar under Profil / Inställningar / Courtageklass.

6 gillningar

Din hjärna lurar dig att fokusera på helt irrelevanta saker. Det är inte viktigt att spara helt avgiftsfritt. Du bör föra över alla pengar och sedan köpa fonder enligt någon av portföljerna som rekommenderas på denna blogg.

3 gillningar

Okej, tack flr feedback. Är det alltså bättre att föra över alla mina pengar till isk kontot igen och sätta in en klumpsumma som start? Och sedan sätta in 5000 kr/mån på isk och fortsätta köpa fonderna månadsvis?

Hellre än att sätta in 5000 på isk varje månad och lägga in i fonderna månadsvis från start? Som jag hade tänkt.

Tror du 80% global och 20%sverigefond är det rätta?

Båda strategierna kommer fungera: Antingen allt på en gång eller månadsvis under en period. Leta på bloggens modellportföljer och välj den som bäst passar din riskvilja.

1 gillning

Schablonskatten beräknas också per kvartal. Så du kommer lindrigt undan.
Så sätter du in 100000 i februari eller sista mars spelar ingen roll. Det är perioden som är viktig. Du betalar bara för perioden inte hela året. Så det blir lägre i skatt om du sätter in 25 tkr per kvartal än om du sätter in 100 tkr i första perioden och låter det stå året ur. Men tanken är ju att sätta in dem och låta de arbeta åt dig.

Jag bryr mig inte så mycket om skatten, den är så låg.
Visserligen skyfflar jag inte runt pengar mellan ISK/KF.
Mina fond eller aktieval spelar större roll.
Däremot kan jag vänta med större insättningar i slutet av en period ett par dagar och sätta in dem på nästa. Men det är bara små kronor man sparar.

1 gillning

Det finns rätt mycket skrivet om det här.

I korthet: det ekonomiskt mest rationella är statistiskt sett att stoppa in alla pengar på en gång. Då har du mer pengar på börsen under längre tid.

Men du ökar samtidigt risken (även om den förväntade avkastningen är högre). Och den största risken för många sparare är att få panik och lämna börsen vid första bästa nedgång. Stoppar du in 100 tkr och börsen går ner 15% dagen efter kanske du säljer av allt.

1 gillning