Investera "större" belopp

Hej alla, mitt första inlägg på forumet :slight_smile:

Jag har under några år sparat på mig nära 1Miljon på mitt ISK.
Nu skall jag ta steget att byta ner mig till en mindre lägenhet och öka lånekvoten till 70%
Har sålt och bokat ny lägenhet, men nu till frågan:
Jag kommer nu få runt 800.000:- “över” från försäljningen (plus 80.000 till vinstskatt som jag sätter på fasträntekonto)
Jag vet inte om man vågar sätta in alla 800.000:- i ISK på en gång eller om jag skall sprida ut insättningarna över tid.
Kanske 200.000 i taget och resten på fasträntekonto 3mån.

Blir ju en risktagning/chansning hur man än gör men just nu känns det som det kan gå lite hur som helst på börsen (så känns det väl i o för sig nästan jämt)

Staten har ett bra räntekonto som även genererar skattefri ränta :wink:
Det bästa med den är att det är svårt att missa att betala in sin restskatt i tid och få betala ränta på restskatt.

När det gäller insättningar på ISK. Enligt forskning så är all in det som är bäst.
Dock så kan det vara jobbigt rent känslomässigt om vi får en dipp i ekonomin under det kommande året.
Allt beror på hur du kan hantera svängningarna.

Option 1. All in direkt - kräver att man inte mår dåligt vid en ev dipp
Option 2. Släng in allt på t.ex SBAB med fria uttag. Peta sedan in 100k/200k per månad med option att marknads timea och hålla pengar vid en nedgång för att få rabatt på fonden.

1 gillning

Om du har en lång sparhorisont, 10+ år, så skulle jag fört över allt på en gång.

Men om det känns tufft för sova gott om natten faktorn, pytsa in det under en fast tidsram. Dela upp summan på x månader och för över den summan varje månad.

Om du har en kortare sparhorisont, så kanske pengarna hör hemma på ett bankkonto med insättningsgaranti.

Jag lade om mitt kapital under 2022, förde över nästan allt på en gång, men tog 6-8 månaders betänketid först. Ville vara mer påläst, det kan vara ett alternativ också.

En insättning på ISK är ingen investering.

Time in market är normalt viktigare än timing market. Man skall komma ihåg att ath på börsen är fullt normalt.
Men jag sitter själv i samma sits, där jag investerar ett för mig mkt stort belopp och vill ha god nattsömn. Jag gör så att jag har delat upp det i 3-4 portioner som jag investerar under året. Dessa portioner är sedan investerade i olika ränteplaceringskonton (4%) på olika löptider i väntan på placering. På så sätt är inte alla pengarna på börsen men ändå investerade.

2 gillningar

Avsätt 1% av beloppet till att köpa nåt du verkligen vill ha. När du är mitt uppe i unboxing-euforin sätter du in de övriga 792 000 på ISK och köper en indexfond. På så sätt lurar du din ångest.

1 gillning

Hmm det hade jag inte ens tänkt på att Man får ränta på skattekontot, det skall jag kolla upp…tack

Här är en bra artikel på ämnet :slightly_smiling_face:

2 gillningar

jag stoppade in 100 papp igår och då gick marknaden ner givetvis direkt efter köpen men hade jag investerar lite i taget så hade jag behövt se hur börsen faller efter varje gång jag köper. Stoppa in allt på en och samma gång så slipper du se röda siffror varje gång du loggar in och spendera tiden på annat istället :smile:

Det ÄR lite svårt mentalt, min mor fick ett arv för några år sedan precis innan pandemin.
Mor satte det på sparkonto och hennes syster på börsen, när sen börsen backade hårt va det ju lite olika känslor hos min mor och hennes syster.
Men blir man ledsnare av en nergång om man investerar allt än man blir om börsen går upp rejält och man INTE la in allt? . .svårt, har aldrig riktigt varit i det läget så vet inte hur jag skulle reagera.

Jag misstänker att vi förutsätts förstå att det är fondköp el dyl som gäller, inte enbart insättning.

1 gillning

Men om de båda har kvar slantarna på valt konto så är det väl snarast moster som skuttar runt som en glad speleman nu?

Jag förstår nojjan. Sätt in en fjärdeldel i stöten om det lugnar nerverna. Så länge tiden inte bara går och de ligger på ett lönekonto med usel ränta så är det mesta okej.

Ja precis.

Du behöver se över din risknivå. Hur länge ska du investera pengarna?

Sen hur ser din övriga ekonomi ut?

Om du har en välgrundad risknivå så är det enklare att ta beslut om hur du ska investera pengarna. Om du har 10 000 kr i buffer och en miljon på ISK. Så kan det vara riskfyllt att putta in 800 tkr extra i ISK.

Jag föredrar att se över sin totala risknivå. Säg att man har 80/20 på sitt totala sparande. Så fördelar jag pengarna därefter. Om jag ska investera på börsen en större summa pengar så portionerar jag ut det över en period, med ökat sparande i den formen. Men forskningen säger allt på en gång. Alla är vi olika i fråga om risktolerans.

Min tanke är den att rädslan/oron kanske försvinner om man börjar med insättning och sen suger på känslan av att ta nästa steg :slight_smile:

Min externa risknivå ser jag som låg, jag menar då att jag har en helt nyproducerad lägenhet, ny bil mm
Sen är jag själv utan barn så är inte så orolig över stora externa kostnader de närmsta 5åren.
Så frö min del brukar jag ligga på en månadslön i buffert
Två månadslöner i ett “slask ISK” som är tänkt till oförutsedda kostnader
Sen resten i 90/10 ISK
Sparar ca 30% av lönen i ISK

Mitt mål är 2M i ISK o efter det sluta spara o gå ner i arbetstid.

90-100% Bitcoin