Tänkte sälja av Avanza global. Sedan plocka ut hälften, men också köpa DNB Global Indeks för resten. Tänker jag rätt om jag väntar med att köpa in mig igen till efter nyår, eller blir det i slutändan dyrare vad gäller skatt? Har resten av kapitalet i LF global index och svensk indexfond.
Skattemässigt är det olika beroende på kontotyp och om du tänkt flytta ut från sagda konto för att sen in på ett annat.
Ah, bra input. Glömde lite information.
Det gäller ISK. Det jag ska återinvestera i DNB Global Indeks kommer ligga kvar på kontot. Det jag ska ta ut i kontanter flyttar jag till sparkonto innan årsskiftet.
Frågan gäller alltså det som ska investeras igen men i annan indexfond.
Det har ingen betydelse det är bara det som lämnar och kommer in på Isk som räknas. Finns det redan i fonder på isk räknas det inte.
Men det du ska ta ut bör du göra före.
Ah just det. Tack! Lite glapp i minnet just nu.
Det spelar ingen roll skattemässigt för ISK om pengarna ligger i en fond eller som kontanter.
Köp direkt i din nya fond.
Och om jag nu skulle ångra mig vad gäller kontanter jag flyttat till sparkonto, blir det mer skatt om jag flyttar tillbaka till ISK efter nyår än om jag hade låtit dem ligga kvar över årsskiftet?
Eller blir det kanske ingen skillnad, då jag får skatta för dem detta år och nästa om jag sätter in dem igen? Eller blir det någon extra skatt bara för att jag flyttar ut detta år och in nästa år.
Tanken är dock att minska risken i stay rich/uttagsfas genom att ändra förhållande mellan indexfonder och sparkonto. Men det känns lite tråkigt och lite oroligt att ta ur kapital från indexfonder, då det är ju där de kan växa, även om risken är större också och sparkontot är tryggt men ändå ger en liten avkastning.
Är det kanske mer ett emotionellt problem, jag har helt enkelt svårt att hoppa av investeringskarusellen lite.
Det ser ut som du gör det bara onödigt krångligt för dig. Flytta hit och dit för att hamna ändå på samma ställe ![]()
![]()
. Du försöker optimera det men i slutändan blir det struntsamma ![]()
Bättre att koncentrera sig lite mer på Julafton och Nyårsafton. Rikta fokus åt det hållet istället ![]()
@Martin08
Märklig inställning med tanke på detta forum. Är du kanske på fel forum?
Om man ska börja en ny ekonomisk fas i livet behöver man även balansera om sina investeringar. Inget märkligt i det, det är ju det detta forum predikar. Att göra val kräver kunskap om sig själv och om omvärlden. Jag har haft en lön och investerat månadsvis i indexfonder till 100 %. Inför uttagsfas med stay rich, som jag inte riktigt vet exakt när det börjar, på vilket sätt och utifrån vilka behov, så har jag sålt av och satt på sparkonto några års ungefärliga levnadskostnader. Det är bara naturligt och sunt att man läser på, tar hänsyn till skatteregler och tidpunkt om jag nu känner att det kanske är dags att minska risken ännu lite mer. Men det är lika bra att också läsa på vad det innebär att gå in igen, för att kunna göra ett aktivt, mer medvetet och bättre ekonomiskt val. Att skaffa sig kunskap för att göra bra val är sunt, det är vad jag kan kontrollera. Att det sedan finns saker jag inte kan kontrollera och att det kan gå hur som helst är inget jag kan kontrollera och inte heller gör.
Att lära sig om skatteregler för att kunna göra aktiva, medvetna och väl avvägda val är inget konstigt.
Alla insättningar och värdet vid varje kvartal går in en beräkning som delas på 4 för att få kapitalunderlaget som sedan blir en schablonvinst.
Ska du alltså sätta in en större mängd pengar i närtid blir det lite bättre att göra det efter 2 januari 2026 för då är inte värdet av den insättningen med i 1a kvartalet. Såklart inte så smart att ta ut pengar från ett ISK och den stoppa in dem igen under samma kvartal, då blir det beskattade dubbelt.
Tror dock du gör rätt i grubbla på andra mer spännande saker. Med en längre tid utanför marknaden tappar man nog mer avkastning än vad skatten kostar oavsett.