Hej!
Jag är nybörjare inom området och tänkte börja månadsspara enligt Globala barnportföljen. Där finns en del indexfonder som Jan i ett tidigare inlägg inte hade någon köp-/säljavgift, vilket gjorde att det inte blev några onödiga avgifter vid ett månadssparande. Dock när jag kollar på de flesta fonderna, så har de både en förvaltningsavgift (vilket jag visste att de skulle ha) men också en transaktionsavgift. Är det något som gör att man ska lägga upp sitt månadssparande på annat sätt eller ska man inte bry sig om det då man betalar lika stor avgift om man sätter in alla pengarna på en gång?
När jag ändå är igång så har jag ytterligare några frågor:
Först och främst har lite funderingar kring om man vill gå efter en portfölj med tidshorisonten på 4-6, ex. Nybörjarportföljen. Jag är 18 år och därmed ska endast ha 18% i portföljen innehålla räntefonder enligt instruktionerna. Eftersom att jag har större delen (80%) av mina pengar på ett sparkonto med ränta, behöver jag även då köpa räntefonder i min Nybörjarportfölj? I så fall varför/varför inte? Spelar det någon roll att ens ”krockkudde” inte ligger i samma portfölj om du förstår vad jag menar?
Dessutom funderar jag på att spara en del pengar endast för 3 år framåt. Dock vill jag göra det med en inte alltför hög risk. Därav undrar jag om jag borde hitta ett sparkonto med hög ränta och binda pengarna eller om jag kan få bättre avkastning genom räntefonder? Om räntefonder är svaret, i så fall vilka? Vad bör jag tänka på? Skulle KF vara mer fördelaktigt än ISK? Eller finns det andra alternativ? Tanken är att jag inte ska behöva ta ut något på 3 år.
Uppskattar om någon har tid att hjälpa mig med mina bekymmer. Rätta mig gärna om jag har använt fel termer eller andra fel och kom med flera invändningar och råd. Vill packa ryggsäcken så jag är öppen för allt.
Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar Viktor