Hej!
Växer pengarna bättre på ETT ISK (större summa) eller lika bra att dela det i TVÅ, t ex ha hälften på Avansa, hälften på Lysa? Dela? Varför? Nybörjare här, som ni ser, tack.
Växer lika bra på ett som på hundra, och tvärtom, förutsatt att du har samma innehav. Spelar dvs ingen roll.
1000kr på ett Isk och 10% avkastning ger 1100kr
500kr på 2 ISK med 110% avkastning vardera ger 550kr+550kr = 1100kr
Tack. Varför har folk sparande på både Lysa och Opti då? Båda är breda globala indexfonder om jag förstår rätt.
För att de inte kan bestämma sig kanske? Eller för att de vill sprida på flera plattformar. Kan finnas många anledningar.
Många kör dessutom mental bokföring genom att ha flera olika ISK där varje konto är avsett för ett visst sparande, även om innehaven kan vara samma.
I fallet med både Lysa och Opti så är portföljerna ganska olika. Visst de är globala men Lysa har t.ex 20% Sverige, medans Opti bara har 1% Sverige. Opti har även råvaror vilket Lysa saknar. Deras räntedel ser dessutom olika ut. Detta kan vara orsak till att folk kanske vill testa båda, för att se vilken portföljkonstruktion de trivs bäst med.
Samma samma.
men det är lättare att ha ett konto så man inte behöver gå in på varje. Samt så om du kör med värdepapperskredit (dvs låna pengar för investera) så är det enklare att underhålla så man inte blir överblånad i vissa portföljer ![]()
![]()
![]()
Jag har flera då jag slaviskt följde RT men är inne på att slå ihop alla till ett. Ser ingen skillnad med olika hinkar.
Jag har flera olika isk, ett som t ex kallas loppis och dit går pengar jag får in på loppis- och Tradera försäljningar jag gjort. Mest en kul grej att se prylar jag inte längre behöver, specifikt omvandlas till avkastning och det sporrar till att fortsätta rensa bort mer prylar…
Om du använder dig av flera på samma bank gör det ingen skillnad. Men om du t.ex använder Avanza och Nordnet får du dina första 50 000 och 80 000 courtage fritt. Om du inte överstiger gränsbeloppen kommer du även kunna vikta om courtage fritt. Kanske har Opti och Lysa också sådana erbjudanden? Ser helt klart fördel med flera.
Men om kapitalet man investarer är 50 000kr+ samtidigt kan det vara fördelaktigare med andra courtage klasser. En bank eller fler spelar då ingen roll så länge avgifterna är samma.
Mvh Pierre ![]()