Vad är bäst? Opti eller ISK

Hej! Helt ny här men jag älskar podden. Jag sparar i dag i ISk på Nordea. Dom heter Generationsfond 80-tal och nordea hållbarhetsfond tillväxt. Borde jag ta ut pengarna och sätta in dem på Opti istället? Personligen upplever jag inte att något händer där de är nu.

Vad är bäst. Opti eller Lysa? Är Lysa/ Opti bara för långsiktigt sparande? I dag har jag mitt buffertspar (pengar där jag tar ut och sätter in pengar några gånger i månaden) på SBAB, är det bra? Eller borde jag ha även det på opti eller Lysa?

2 gillningar

Lysa är en enkel helhetslösning, billigare än opti.

Annars kan du köpa t ex DNB Global Indeks eller Storebrand Global All Countries hos Nordea som blir en enkel lösning för fondsidan sen komplettera med bankkonto.

SBAB är bra för buffert lika tryggt som Nordea fast högre ränta. Snabba uttag.

7 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Ett Isk som du har nu är en bra start. Men det är oftast bättre med billiga indexfonder. Nordea borde ha någon som kostar 0,4% eller mindre.

Opti är en robot som efter att du svarat på ett gäng frågor väljer en portfölj åt dig. Denna hamnar också på ett Isk. Du kan göra det mycket billigare själv med en global indexfond på det isk du redan har. Men vill du helst slippa allt så kan Opti eller Lysa vara ett alternativ.

Ibland går börsen bra, ibland dåligt. Beror inte på kontoformen (isk). Beror snarare på de fonder du har och/eller dålig period på börsen.

Smaksak. Opti ger mer diversifiering, fler tillgångsslag men är dyrare. Lysa är billigare. Annars fungerar de på liknande sätt. De skapar ett portföljförslag åt dig beroende på hur du svarar på frågor. Båda använder Isk som kontoform.

Generellt sätt så är allt sparande på börsen mest lämpligt för den som är långsiktig. Man brukar säga allt under 3 år bör vara på sparkonto. Längre än så så kan man ha 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Så 6 år skulle t.ex kunna vara 60% i indexfond och 40% på sparkonto eller räntefond.

Både Lysa och Opti erbjuder olika portföljer för olika långa sparhorisonter. Men detta kan man också ordna med själv på sitt egna isk.

Det fungerar bra. Buffert bör vara på sparkonto.

Nej, jag anser inte att bufferten bör placeras på börsen.

7 gillningar

Du kan få högre ränta på nischbanker istället. Rörligt sparkonto med insättningsgaranti.
Buffert passar bra på sparkonto.
Tex Morrow Bank, Hoist, Moank, Serafim, PRA, Resurs Bank, Qred, Bluestep Bank mfl.
Jag har haft nischbanker i många år.

2 gillningar

Tack så jättemycket

1 gillning