2,5 msek i Lysa eller fördelat på Lysa respektive på Länsförsäkringar Global Index

Hej!
Tacksam om någon orkar svara.

Fråga 1: Om ni hade 2 msek på Lysa idag och 500 ksek i fritt kapital att placera skulle du

A) Stoppa in 500 ksek i Lysa
B) Sprida risk och lägga 500 ksek i Länsförsäkringar Global index
C) 50/50 på respektive Lysa/LF Global

Fråga 2:
Jag stoppar in cirka 17.000 kr/mån i Lysa.
Ur en ränta-på-ränta effekt eller annan vinsteffekt, spelar det roll om jag låter befintliga 2 msek stå kvar i Lysa men slutar månadsspara där och istället börjar spara i annan fond tex Länsförsäkringar Global index där jag har noll kronor nu?

Typ singlat slant. Alla tre alternativ är superbra :trophy:

Nä spelar ingen roll. Så länge varje krona är investerad så kommer de arbeta för din ränta-på-ränta effekt. Det spelar ingen roll om du börjar månadsspara hos en annan nätmäklare eller stannar kvar hos nuvarande.

2 gillningar

Personligen har jag bestämt mig för att inte ha alltför stor andel av mina pengar i en fond eller hos en bank/nätmäklare. Det har inte med risk/chans till god avkastning att göra utan ett sätt att reducera andra typer av risker. Detta diskuterades här: https://rikatillsammans.se/forum/t/ar-det-en-risk-att-ha-mycket-pengar-i-en-enda-fond-eller-borde-man-sprida-pa-flera-forvaltare-av-samma-fondtyp/
För att svara på dina frågor om hur jag hade gjort:

Fråga 1: B) Sprida risk och lägga 500 ksek i Länsförsäkringar Global

Fråga 2: Nej. (Det kommer att bli olika utfall, men vad som är bättre vet vi först i framtiden).

2 gillningar