Hur fördela olika ISK-konton

Hej!
Jag har investerat i aktier och fonder på ett ISK-konto, men har inte tänkt på fördelning/risker/exponering etc. Just nu har jag nästan uteslutande svenska aktier inom industri. Vill gärna strukturera upp mitt sparande och gå från nybörjare till nästa steg.

Har sett att folk skapar olika ISK/portföljer på sitt Avanza, t.ex ”aktier Sverige”, ”aktier Global” eller ”investmentbolag” ”fonder”. Hur tänker ni på fördelningen mellan olika ISK konton? Vill man inte blanda aktier och fonder i ett och samma ISK-konto?

Du kan bland friskt inom en och samma ISK.
Att folk skapar olika ISK är mer för att de tycker det är enklare med olika konton. Eller att de har olika sparhorisonter och inte vill blanda.
Eller har barnens sparande separat

2 gillningar

Tidigare har jag kört uppdelningen Svenska kontra Utländska. Nu kör jag högrisk, medelrisk, utdelning och fonder.

Anledningen att till att jag vill dela upp det är att jag har olika strategier i de olika portföljerna. Jag vill snabbt och enkelt kunna se hur de utvecklas och hur jag ligger allokerad.

Okej! Låter mycket rimligt. Av nyfikenhet, hur skiljer sig de olika strategierna?