Jag är 45 år och ganska ny på sparande, men vill bli mer aktiv och långsiktig i mitt tänk. Jag har börjat läsa mer om passiv indexinvestering och gillar det enkla och billiga men har några funderingar som jag hoppas få hjälp med.
Jag har i dag flera konton där jag själv kan välja fonder:
- ISK hos Avanza – månadssparande
- Kapitalförsäkring (framtidskapital) hos Nordea – månadssparande
- Tjänstepension hos Länsförsäkringar (Kåpan Valbar, fondförsäkring)
- Gammal IPS och privat pensionsförsäkring hos Nordea, som jag funderar på att flytta till Avanza för att få bättre utbud och lägre avgifter
Min fråga är: Ska jag ha samma fondfördelning i alla, eller tänka olika beroende på konto?
Har förstått att man bör utgå från:
0–100 % i en bred, billig, passiv global aktieindexfon
0–20 % i en bred svensk indexfond
0–10 % i något nischat eller roligare, som tillväxtmarknad, småbolag eller investmentbolag
Men samtidigt undrar jag:
• Är det smart att ha olika globala aktiefonder i de olika kontona (t.ex. Avanza Global i ISK, Länsförsäkringar Global Index i tjänstepensionen, osv), eller ska man köra samma för enkelhetens skull?
• Bör fördelningen vara lika i alla tre, eller kan man t.ex. ta mer risk i ISK och KF, och låta tjänstepensionen vara mer försiktig?
Målet är långsiktig tillväxt (minst 20 år framåt), och jag vill inte behöva vara aktiv hela tiden men ändå göra genomtänkta val nu från början. Tack på förhand för tips och tankar!