Har ännu inga barn, men det är planerat inom 1-2 år (peppar peppar).
Har dock precis öppnat ett nytt ISK på Avanza för att börja spara en mindre slant varje månad i barnspar.
Kanske lite ivrig, då jag inser att det enklaste nog vore att öppna ett barnspar i samband med födsel. Tänker att fördelningen på så vis blir enklare.
Ni som sparar allt i en klump åt era barn, hur gör/gjorde ni med fördelningen allt eftersom dom kommer upp i åldrarna?
Det finns ett avsnitt om detta där det är framgår att det är smartast att spara gemensamt till barnen då det annars lätt blir orättvist då börsen kan slå helt olika om man har separata spar startade olika år även om man sparar lika mycket.
Så har man flera barn… ett konto de delar på i slutändan… blir mest rättvist så.
Jag/vi sparar gemensamt för barnen. De är nära i ålder (2 år) så tänker att när det kommer nära en punkt att använda sparandet till något åt de så märker jag av hur mycket pengar det finns där, och på så vis kan vi enkelt göra en bedömning hur mycket pengar de ska få ifall de inte får pengarna samtidigt.
Har inte bestämt vad pengarna bäst ska användas till än då det är flera år kvar, så på det här sättet kan vi enkelt vara flexibla i hur pengarna ska användas, när de ska ges (beroende på marknad som livssituationerna).
Vi fick tillökning i vintras, sedan födseln sätter båda över halva barnbidraget i global indexfond på separat ISK och andra halvan på vanligt sparkonto. Kanske lite fegt med 18+ års sparhorisont men så har vi valt att göra, billigt och bra med tanke på endast 0.2% avgift på globalfonden.