Jag sparar 500kr/månad till 4 barn med extra tillskott när dom får födelsedagspengar eller liknande (dom får behålla pengarna dom får men jag sätter in lika mycket upp till 500kr av mina pengar) på en KF som står i mitt namn men med barnen som förmånstagare.
Målet är 100’000kr på det kontot när den äldsta fyller 18/20 år så jag kommer att behöva öka månadssparandet något framöver.
Tanken är att den äldsta då får 1/4 av pengarna som är där och månadssparandet fortsätter tills övriga 3 barn har fått samma summa som den första. När det yngsta barnet fått sin del så får alla 4 dela på resten av pengarna som är kvar på kontot.
Jag tror också mer på att inkludera, informera och försöka lära barnen om ekonomi så fort dom visar intresse för det. Under min uppväxt pratade vi aldrig ekonomi och när jag nämnde börsen här för någon vecka sen till min far så fick jag intrycket av att vi fortfarande inte pratar ekonomi i min släkt. Det försöker jag undvika i våran familj genom att vara väldigt transparent med min privata ekonomi, barnens sparande samt min och sambons gemensamma ekonomi.
Samtidigt ,om jag tänker på min egen start i livet, så hade det hjälpt mig att kunnat fått lite hjälp med extra tillskott till körkort/bil eller boende. Jag fick ingen klumpsumma av mina föräldrar men hjälp att köpa en (väldigt) billig lägenhet av min morfar när jag flyttade hemifrån, tyvärr fanns inte varken ekonomin eller rätt ekonomiskt tänk på den tiden så lägenheten förblev till största del orenoverad.
Jag har tidigare sparat i en KF per barn men efter att ha lyssnat och läst här på RT Podden och RT forumet så har jag nyligen slagit ihop alla kontona till 1 konto med 2 fonder: 15.81% Avanza Auto 5 och 37.45% LF Global Index, 46,74% i likvid för tillfället innan jag funderat ut hur jag ska fördela dom (tips någon?).