Ny på forumet här men har läst i något år och följt en del diskussioner med stor intresse.
Sparande till barn verkar vara något som det finns många tankar kring och jag försöker reda ut vad som egentligen är vettigast för vår del.
Två barn, 0 och 3 år gamla. Hittills har vi sparat motsvarande barnbidraget till första barnet sedan födseln samt en klumpsumma som sattes in i början av sparandet. Det har hunnit bli en del pengar på tre år. Sparandet ligger nu på ett ISK i ena förälderns namn. Främst är det indexfonder, framförallt globalfonder samt Sverige med lite inblandning av teknik.
Nu när barn nummer två har kommit till världen så försöker jag komma fram till vad som är “bäst”. Självklart finns det inget facit för detta, men jag kanske mer är ute efter vad som känns bäst.
Första tanken var att sätta upp ett motsvarande konto för andra barnet och lägga in samma klumpsumma som start. Enkelt, rättvist och begripligt för alla.
Nästa tanke som kom upp var att egentligen bara fortsätta som idag, samma summa och inte röra nånting. Pengarna kommer förmodligen inte att behöva börja fördelas förrän om minst 10-12 år beroende på vad det finns behov för då. Förväntat belopp då kanske är runt halvmiljonen om man räknar med en normal avkastning.
Egentligen kanske det är för tidigt att ens fundera på detta nu, men det känns ändå klokt att ha börjat tänka igenom det redan nu.
I allt detta finns även en fundering på vilken form av sparande / konto som är vettigast. Kan kapitalförsäkring vara ett bättre val?
Jag skulle fortsätta exakt på samma sätt som ni gör nu. Spara och investera på ett ISK i förälderns namn, bara öka sparandet och gör detta tills det första barnet fyller 18.
Då casha ut pengarna, ge hälften till första barnet och sätt andra hälften in ett sparkonto tills det yngre barnet fyller 18.
På detta vis blir det jämt och schyst. Om man använder två konton vid olika tidsperioder kan utfallen bli väldigt olika.
Jo, jag fattar och håller med. Dessa pengar kan och bör användas längs vägen vid behov. Förlåt, jag var lite otydlig med mitt svar. Man måste ej vänta tills de är myndiga.
Fortsätt spara i ett ISK som står på en förälder. Detta sparande ska vara tänkt till båda barnen. Om du tänkt att ge pengarna vid en viss ålder så gör så här när första barnet når den åldern. Ge 40% av summan till första barnet. När andra barnet når samma ålder så ge samma summa till det barnet. Resterande pengar delas lika mellan barnen.
Vi sparar åt två barn (3år och 9 mån) i ett ISK i mitt namn. Summan har typ varit som barnbidraget, inte under hela tre åren och vår plan är att fortsätta på det här sättet tills det blir aktuellt att använda pengarna i framtiden. Exakt summor, när och till vad kommer bestämmas i detalj senare. Det blir mycket mer flexibilitet på det här sättet än konton i deras namn tex.
Vi har kört samma klump och månadssumma till barnen från födsel det är lite under 2år mellan dem. Det skiljer inte så mycket just och tänker att det jämnar ut sig efter den första fyller 18.
Vi har som vi blev rekommenderade då satt i detta i kapitalförsäkringar i deras namn där vi styr över när det ska betalas ut, vilket kan göras fritt och flera gånger annars klumpsumma när de fyller 21år. Detta då vi har bekanta till familjen som för många år sen blev lurade och en stor summa pengar försvann på skit sommaren han fyllde 18 och sen ångrade sig hårt åren efter. Pengarna är också skyddade vid t.ex. skilsmässa, utmätning och annat.
En sak som är intressant som vi mycket snart är uppe i och måste hantera är om beloppet sparat i barnens namn går över 8 prisbasbelopp dvs 386.400kr är att överförmyndare kopplas in
Sitter i samma sits som ts men med skillnaden att jag sparat i en KF till första barnet i drygt två år, och ska alltså börja spara till andra nu. Vad jag lyckats läsa mig till här på forumet så är väl en fördel med varsitt att man inte behöver hålla koll på hur mycket man plockat ut till varje barn om man gör det. Sen tycker väl jag personligen inte att det spelar någon större roll med någon tusenlapp hit eller dit, då hade jag haft större problem om det diffar typ 50k den dagen man bestämmer sig för att lämna över det, vilket kan inträffa om man sparar separat till dem. Vad finns det mer för för/nackdelar med ett gemensamt eller varsitt konto, och kf/isk?
Dum fråga kanske, men en fundering jag haft gällande KF givet att man är gift, är om frun ärver och får bestämma över hur det ska portioneras ut eller om det går direkt till förmånstagaren? Jag tänker att det borde vara det sistnämnda?
En fundering kring detta. Är väl om man skulle dö innan barnen fyllt 18 och summan överstiger 8 som barnen får en överförmyndare? Att så länge jag är vid liv så spelar det ingen roll? Det har jag trott iaf, men kan vara ute och cykla.
Relaterat till detta ämne. Han har en poäng. Själv hade jag tur och hade en hyfsad start och guidning efter 18. Men som sagt har jag sett hur illa det kan gå och är övertygad om att 18år är lite för tidigt men alla individer är olika.