Vi har ett barn idag och planerar för ytterligare ett. Vi har gjort som så att vi lägger idag undan barnbidraget till barnspar, när/om nr 2 kommer ska vi lägga in även det barnbidraget. När sedan vår förstfödda når en ålder då vi vill dela ut pengarna kommer vi sälja av allt och dela rakt av, det yngre barnet får sedan sina pengar sparade på sparkonto tills uppnådd ålder.
Det tyckte vi kändes mest rättvist, oskönt att ena föds i en “topp” o andra i en “dal” och således får en ojämn fördelning pga det.
Jag sparar för barn i tre olika ISK i mitt eget namn. Sätter in lika mycket till alla varje månad och eftersom jag påbörjade detta lite senare har jag också gjort en extra insättning för att kompensera för att sparandet för de äldsta inte började vid födseln.
De tre kontona hjälper mig hålla koll på hur mycket det finns tillgängligt per barn, men jag tänker att det är uttagen, användandet av pengarna, som behöver bli rättvist.
Vänta nu - om det är långt tills yngre barnet ska få sin del - kommer du låta det ligga på sparkonto då? Det känns som slöseri. Bättre är väl att ligga investeras och antingen ta överskottet själv eller ge bägge barn halva överskottet var.
Om du är bekväm med chansningen att de kommer öka i värde dvs.
Jag sparar till tre barn i en pott, när det är dags att köpa boenden så får de inflationsjusterat en fjärdedel ungefär. Sista fjärdedelen delas ut när sista barnet får sin fjärdedel.
Jag sparar också till barnbarnen med ca 25-35 års tidshorisont. Mycket mindre belopp men billigare för mig att starta nu och låta börsen ha sin gång.
Att spara till barn är att ge dem ett kontanttillskott. Sen kan man ju utöver detta ge som gåva körkort, insats till ett boende eller liknande. Alltså mer till ett ändamål, oavsett när behovet uppstår, än en viss summa. Då sparar man som vanligt i sitt eget namn men lämnar utrymme för kostnaden för ändamålet. Det är väl först om man har svårt för att hålla det där utrymmet till barnen som man måste öronmärka dem.
just därför. Säg att det skiljer 2år på barnen, de har lyckats få 500.000kr var när den första skall få ut pengarna. Sen kommer det likt nu en björnperiod som ger -30% på mindre än 6 månader. Skall då den yngre barnet, 2år senare bara få ut 350.000kr?
Jag är då mer bekväm med att båda får summan 500.000kr vardera och den yngre må förlora lite köpkraft pga inflation… Den lilla köpkraftsskillnaden skulle jag dessutom kunna kompensera så det blir rättvist. Det lär inte bli några 150.000kr i sämre köpkraft.
Annat råd är att spara i KF till barn, då är pengarna öronmärkta till dem om något skulle hända dig eller båda föräldrarna under tiden men du kan bestämma när barnen skall få ta del av pengarna . Ligger de på ett ISK i barnens namn blir det automatiskt barnens när de fyller 18, vilket kan vara problematiskt… Finns mer att läsa om just sånt hos avanza
Vi sparar i en KF i mitt namn, gemensamt till båda barnen. Maken har fullmakt till kontot. Exakt vad vi ska göra med pengarna vet jag inte, barnen är så små än. Antagligen fördelar vi pengar jämt när de behöver senare i livet, t ex vid flytt. Föredrar i alla fall att ha ETT konto och att det är vi vuxna som styr över pengarna.
Barnen har varsitt ISK också där vi placerar deras presentpengar. Det är ju liksom redan deras pengar. Förhoppningsvis kan dessa konton användas till att introducera sparande i en tidig ålder, att de aktivt får vara med och placera och se vad som händer.
Vi har valt att spara 400kr var till barnen, har öppnat 2st olika isk konton i min bank men bara döpt konton till barnens namn, samma fonder samma summa .
När släktingar vill ge pengar som inte är till leksaker så investerar jag det i samma fonder .
Skulle det bli orättvis delning när det är dags att ge bort det så får man reglera det då .
Om det är det bästa vet jag inte , men allt är på autogiro och lättöverskådligt .
Det är precis så här jag tänker med att bara lägga allt på vårt enda Lysa-konto. När dagen kommer så säljer man bara av så mycket som man anser att barnet/barnen ska få. Känns absolut minst krångligt.
Vi sparar till båda barnen på samma konto i Lysa, i vårt namn.
Det är omöjligt att få det lika till barnen eftersom börsen beter sig på olika sätt vid olika tider.
Pengarna är tänkt till att hjälpa barnen, inte att ge ut i klump nödvändigtvis, det är svårt att veta exakt hur mycket det blir, och hur mycket som kommer gå åt.
Det finns andra släktingar som har sparande till barnen i deras egna namn och de kommer komma som ett brev på posten så fort de fyller 18…
Har två barn. Sparar en mindre summa varje månad på egna konton. Större delen av pengarna kommer från gåvor från far- och morföräldrar.
Summan skiljer sig rätt mycket eftersom det skiljer tre år mellan barnen och att börsen gick bra under första barnets första år.
Jag har ingen avsikt att skapa någon ”rättvisa” mellan barnen. Pengarna på deras konton är bara ett sätt att lära dem att hantera pengar och ge dem sund syn på ekonomi.
De kommer få otroligt mycket mer pengar genom intressen, det dagliga livet och till slut genom arv.
Det där låter rationellt och rimligt. Men frågan är då varför man överhuvudtaget separerar pengarna. Varför tar man som förälder inte bara av sina egna pengar när det blir aktuellt? Eller är det svårt att hålla tassarna ifrån dem?
Ni som sparar till barnen i en gemensam pott. Hur tänkte ni göra när det betalas ut. Vi sparar till båda barnen men på två olika KF. Funderar på att slå ihop dem så ingen riskerar att få mycket mer för hen blev myndig efter en starkt börsår medan den andra blir myndig efter en krasch.
Men samma risk kan uppstå ändå. Om man har en gemensam pott så är väl tanken att när det äldsta barnet blir myndigt får hen hälften av pengarna. Sen, i vårt fall, är det tre år till minstingen blir myndig. Då kommer hens halva antingen vuxit och blivit större än barn 1:s eller om vi har otur men en börskrasch minskat kraftigt.
Vi sparar på gemensamt ISK som står på mitt namn, så att vi kan bestämma när de får pengarna och inte automatiskt skulle ha blivit deras när de blev vuxna (de är redan vuxen, men pluggar båda två). Tanken är att de kommer att få pengarna när de gör en större bestående investering, som att köpa en bostad. De vet dock att pengarna finns och de kan säga till när de tycker att det är dags att ta ut de.
När det första barnet begär pengarna (behöver inte vara äldsta) bestämmer vi beloppet och då blir det samma som andra barnet får. Jag tänker då flytta över en del till räntor men också fortsätta spara, så att beloppet borde finnas till andra barnet. Finns det pengar över när både har fått sina pengar, får de hälften av resten var då.
Så himla krångligt vissa gör det för sig. Vi sparar 2 000 kr/månad i ett gemensamt konto för våra barn (3 och 9 år). Vi sparar i vårt namn och när det börjar bli dags att använda pengarna så får vi lösa det så bra som möjigt utifrån totalsumman det blivit.
När ni närmare en tiden för användning så skulle jag rekommendera räntekonto för pengarna. Annars kan det bli så att en börsnedgång sabbar tanken. Jag har äldre barn och för dem så sålde jag alla barnfonder 2021 och satte på räntebärande, rätt eller fel men det är lugnare och pengarna finns där när de behöver stöd med körkort, boende etc.