Detta kanske är den dummaste frågan som ställts här. Men jag är inte den som är den å står för att jag kan typ nada om pengar (förutom det jag redan snappat upp av alla er kloka).
Frågan är:
Jag ska vara föräldraledig och ta ut så lite dagar som möjligt är planen (första året). Kommer behöva leva på mannen och de lilla jag får från jobbet osv. Plus sparpengar.
Men frågan är, är det bättre att stoppa alla månadsspar jag har och leva på de pengarna, eller ska jag sälja av sånt som redan gått plus och inte riktigt låtsas om pengarna som automatiskt går in på sparkonton och låta dem gå in där för nya köp? (Spar i fonder enligt riktlinjer från detta forum).
Risken är väl att jag inte kommer ha pengar nog ändå, så att sparandet blir en icke-fråga, men jag är ändå intresserad av resonemanget och teorin varför det ena är bättre än det andra
Och ja, försöker hitta pengar på annat sätt, säljer saker osv men det blir inga stora pengar.
(Nån får gärna köpa mina fina Nike- skor jag säljer på Vinted )
Jag hör ofta att folk ska leva på luft första året när de får barn. Ta ut så du har ett drägligt liv. Risken är att du har för många dagar som brinner inne när barnet fyller 4. Ta ut föräldradagar istället.
Jag är FL just nu, första året tog partnern ut i snitt 3 dagar i veckan. Nu tar jag ut 5 dagar i veckan. Vi kommer i runda slängar ha typ… 60-70 dagar kvar?
Lär va lugnt att kunna dryga ut lite semestrar och sånt framöver.
Värsta som kan hända är att man kan fixa obetalt ledigt eller något framöver tänker jag. Är inte hela världen.
Självklart har jag koll på att vi ska ta ut dagarna tillräckligt för att inget brinner inne efter 4 år.
Jag har dock jobbat 70% länge och har en inte särskilt hög lön, mina föräldradagar är inte mycket pengar. Tanken är att den tid sambon är hemma i början tar han dagar som ju är mer värda än mina, sen på sommaren ska han vara lite extra ledig och då tar han dagar.
För mig är även långa lediga somrar betydligt viktigare än pengar i handen. Och jag har även tänkt att vara ledig igen med detta barn när det är större för det har jag aldrig fått vara innan så vill ha dagar kvar till det.
Så frågan är inte hur vi ska ta ut dagarna. Det löser vi.
Frågan är mer, vad är vettigast, att helt pausa sitt sparande, eller att fortsätta spara och sätta in nytt medan man säljer av sånt som redan varit investerat länge, eller spelar det ingen roll i slutändan? Det rent teoretiska bakom de olika sätten att agera. Vill lära mig nått
Har nu pratat med min sambo som säger att anledningen till att jag inte får riktigt det svar jag söker är att frågan är så dum att den inte ens går att förstå
Han säger att det inte spelar nån som helst roll. Så jag får väl lita på det. Även om det känns läskigt att sluta köpa, regelbundenheten känns viktigt.
Sitter du och din partner i liknande ekonomiska sits? Ungefär lika mycket sparat, liknande inkomst? Har ni gemensam eller separat ekonomi? Det är grundfrågorna att titta på innan någon kan ge råd om hur ekonomin ska läggas upp.
Tror orginal frågan egentligen handlar om hur du vill tajma marknaden.
Ta ut pengar för att sedan spara om eller behålla pengarna och inte nyspara.. det är nog hugget som stucket men generellt är det kanske bättre att låta investerade pengar vara så länge det går för det kan bli mentalt att få in igen, du är inne på att avyttra sånt som gått plus, ingen vet om det går upp eller ner framåt. Kan ju fortsätta gå upp eller gå ner.
Om du tror att det kommer gå ner å vill tajma marknaden tar du ut sparpengar nu.
Spontant så skulle jag pausa sparandet framför att sälja av innehav.
Skulle du dock ändå sälja innehav så skulle jag kanske inte sälja det som gått bäst, det tenderar att fortsätta “gå bäst”….
Om du har investerat pengar på börsen i fonder så bör din sparhorisont (alltså tidpunkten i framtiden när du vill ta ut pengarna) vara som tidigast 5 år från idag. Orsaken är att på kortare tidshorisont är risken lite för stor att värdet på det du investerat gått ner i värde. Å då är det inte optimalt att sälja av innehaven.
Så med den logiken är det ju bättre om du kan se till att klara av vardagsekonomin utan att röra pengarna som ska växa till sig på börsen över tid.
Pausa månadssparandet när inkomsten inte har kapacitet(utrymme) till överskott att investera på börsen. Det är mitt tips.
Tack! Känd väl på mig att det ändå fanns nått litet i det där frågan!
Ja, jag tror lite det jag far efter är att om jag slutar spara så missar jag lixom att vara med i både upp och nedgång, eftersom jag då inte är med alls. Och att det kanske är bättre att spara lite nytt hela tiden.
Kan se din logik, och det var väl lite så jag tänkte. Sambon dock tänker att tusen kronor ut från fonden och tusen nya in är exakt samma sak.
Jag tänkte att det kanske kunde va så att den tusenlapp jag tog ut från början kanske var en hundring (som vuxit) och om jag satte in en ny kunde den få växa på sig…. Haha, men jag antar att tusen kr alltid är tusen kronor
Jag ska nog pausa sparandet eller försöka sätta in nått litet om jag lyckas sälja av lite prylar från hemmet.
Jag personligen skulle hellre pausa sparandet och bara nalla från fonderna om det behövs, det känns ”renare” än att först ta ut pengarna och sen sätta tillbaka överskott, beroende på hur innehaven går under tiden kan det ju både vara bra eller dåligt (fler eller färre andelar än tidigare).
Hur ni ska lägga upp er föräldraledighet var inget du bad om tips eller råd om, men jag vill gärna skicka med att vi gjorde likadant med våra barn - tog nära noll dagar första året och planerade så att vi hade exakt 96 dagar kvar. Ångrar det inte en sekund!
Håller med om att det blir mer cleant. Förstår hur du menar. Det får bli så
Vi kommer ha svårt att klara oss på noll, men bra jobbat!! Har en kompis där båda är hemma och de tar typ inte ut dagar heller, men lever på sparpengar och pengarna man får från jobbet de 180 första dagarna (de får dock ut betydligt mer från sina jobb än jag) och de har en väldigt låg boendekostnad, och maten får de delvis genom att han jagar och har massa egen odling.
Vi har fortfarande lite dagar kvar på hon som bli tio imorgon
Tänkte också sluta jobba helt ca 8 veckor innan (beräknad i mitten av januari) så kommer va (läs kännas) riktigt pank där (jul och en födelsedag under december utan nån inkomst för mig) men samtidigt är det min sista graviditet och jag tänker att jag kommer va både sliten och ha väldigt ont av foglossning i slutet. (Skulle kanske kunna bli sjukskriven då istället men jag är redan det lite och orkar ärligt talat inte krångla mer med det… Vill bara va ledig på riktigt)
Också min sista december och jul med familjen i nuvarande konstruktion så vill kunna orka pyssla och njuta av de stora barnen innan nästa kommer och tar energi och fokus Och inte minst ha tid att kolla igenom alla romantiska julfilmer med typ exakt samma story på Netflix vilket är en återkommande december-hobby
Uppskattar alla som svarat och gett sin syn på saken! Detta forumet är bästa för alla är så engagerade och på!
Jag vet inte hur föräldradagarsystemet funkar, men är det inte generellt bättre att använda alla föräldradagar först, och SEDAN använda pengar/sälja av fonder osv? Detta för att föräldradagarna bara går att använda till en sak, men pengarna går även att använda till annat, så att ha kvar pengar snarare än föräldradagar ger en mer valfrihet. Man får dessutom inte avkastning på föräldradagarna (växer de kanske med löne-index?), men det kan man få på investerade pengar.
Tänk dock på att ibland får man grundavdrag och andra skattefördelar på att ha inkomst under året, så det kan löna sig att ta ut tillräckligt många dagar senare år för att få grundavdrag.