Ta ut sparade pengar eller sluta/minska sparande?

Nån annan kanske kan fylla på här om jag missar nån poäng eller aspekt…

men kortfattat behöver man inte ta ut några dagar under första levnadsåret, och då vill man om man kan spara då många dagar som möjligt till sen. Dessa sparade dagar kan användas till att vara ledig från jobbet utöver semester, så exempelvis för att få längre ledighet på sommaren eller ta ledigt på höstlov och påsklov utan att behöva ta semester. Vill man även jobba deltid efteråt kan dagarna användas för att hålla ens sgi (sjukdoms grundande inkomst) på samma nivå som innan föräldraledigheten. Annars sänks den och då får man mindre pengar när man blir sjuk eller sjukskriven.

Dagarna kan sparas tills barnet fyller tolv (man får ha max 96 dagar efter barnet fyllt fyra).

Tror också att det generellt är så att arbetsgivaren inte kan neka en föräldraledighet om man ansöker i tid och max tre perioder/gånger per år. Så de ger väl möjlighet till betalt ledighet som annars är svåra att få typ.

Grundavdrag har jag noll koll på :sweat_smile::grin:

2 gillningar

Jag skulle pausa fondköpen redan nu och behålla månadssparandet på sparkonto och ta därifrån sen. Vet du med dig att du förutom pausat sparande kommer behöva sälja av inom ett år så skulle jag göra det direkt. Om det finns pengar kvar efter föräldraledigheten skulle jag investera då istället.

Har inte läst alla svar men mitt medskick är följande.

Oavsett hur du och din sambo delat på ekonomin fram tills nu så måste ni börja tänka som en helhet från nu.

Ni får tänka sambons lön och din f-ersättning som en helhet. Om det saknas pengar i den kalkylen så får du ta fler f-dagar eller så ska ni bägge ta från ert sparande. Inte bara du.

Ska du pausa ditt sparande så ska även din sambo göra det.

4 gillningar

Har bara skummat igenom alla svar nu men inte sett någon nämna följande.

Om du har dina fonder på Isk-konto och har över 150000 kr i år på kontot och både tar ut och sätter in pengar på ditt isk-konto får du betala extra mycket skatt. Skulle du nu ha som du skrev ca 200000 kr och uttagen börjar nästa år då den fria gränsen höjs till 300 000 kr blir detta orelevant.

Sedan kan det vara värt att kolla vilka fonder du köper i då vissa har en inköpsavgift med lägre årsavgift. Har du en sådan fond i din portfölj och tar ut och sätter in pengar i den fonden får du onödiga extraavgifter.

Slutligen tror jag som de flesta andra att pausa sparandet är det bästa alternativet.

När börsen går ner så ska du köpa och ha två veckors buffert, svårare att säga när börsen står högt, framförallt vet man inte det.

Spara OCH ta ut sparande samtidigt eller helt låta bli/pausa att spara är ju bara en slags “mental lek”. Ekonomiskt blir det ju samma sak om det är lika stora belopp in och ut.

Däremot kanske det finns en “mental fördel” av känslan av att kontinuerligt spara även med låga inkomster MEN att samtidigt då ta ut pengar från sparandet känns ju bara som krångligt/merjobb.

Använd de pengar ni har och blir det över sätt in på sparande, behövs det mer ta ut från sparande, så hade jag tänkt i den situationen.

Först av allt, stort grattis! Började plugga så jag hamnade i en liknande situation, jag valde att låta alla fonder vara och drog ner på månadssparande för att kompensera den lägre inkomsten. Har funkat bra hittills

Tack för råd.

Får kanske se över månadssparet redan nu. Har två löner kvar men är sjukskriven också så de är ju inte mycket pengar att hurra för.

Har mer än 300000 i isk (barnens spar finns på min bank i mitt namn). Men jag trodde man kunde ta ut pengar från isk utan att skatta? Trodde det var hela grejen?

Sen kan man ju göra av sig till csn för att få betala mindre men då vill de veta hur mycket pengar man kommer få och jag kommer typ inte veta förrän i efterhand hur mycket jag var tvungen att ta ut.

Sen tror jag man kan få amortera mindre men vi amorterar nog mer än vad vi minst måste men sambon verkar inte helpepp på att minska den delen.

Tror även jag kunde få betala mindre för min fack-avgift så ska kolla det igen.

Så lite sånt kan man ju göra också för att spara lite.

Ja, men exakt. Var nog lite det jag ville åt, känslan av att faktiskt fortsätta spara. Men jag fattar att det blir lite omständigt.

Nackdelen är väl att vår gemensamma buffert är mycket liten för tillfället…för att vi nog prioriterat isk-sparet och mitt enda andra sparande i kontanter egentligen är ett mer långsiktigt sparande men där har jag ca 40t. Sen har kommande bebis ett eget konto med typ 6t för att allt inte ska tas från gemensamma…

Så det mesta finns ju bundet i isk :see_no_evil_monkey:

Det blir ingen extra skatt på att ta ut pengar från ISK, men det blir skatt på insättningar. Insättningar beskattas som om de funnits på kontot hela det kvartal då de sätts in, så om du tar ut pengar och sätter in lika mycket pengar samma kvartal blir det högre skatt än om du låter pengarna vara där de är.

4 gillningar

Såhär har vi gjort, om det är smartast eller inte vet jag inte. Vi har helt gemensam ekonomi.

När vi bestämde oss för att skaffa ett till barn så började vi spara mindre i fonder och mer på sparkonto. Vi sparade ca 2000 kr i fonder och resten på sparkonto. Pengarna på sparkontot ska täcka glappet vi räknar med att få mellan utgifter och inkomster under föräldraledigheten.

Nu när föräldraledigheten börjar planerar vi att fortsätta med fondsparandet på 2000 kr och använda det vi sparat vid behov.

Du gör en ungefärlig bedömning. Lågt. Sedan är det dock viktigt att senast ca oktober året du deklarerar och får slutskattebeskedet anger den av skatteverket slutliga bestämda inkomsten. Så räknar csn ut hur mycket mer du behöver betala. Jag har gjort i flera år för att inte betala mer än nödvändigt.

Känns det inte lite onödigt att sälja av 5000kr i fonder från avanza för att använda på bankkontot och sen föra över 5000 från bankkontot till avanza och köpa fonder för? :grinning_face_with_smiling_eyes: då kan du väl likaväl bara använda pengarna på bankkontot och låta fonderna vara kvar?

Förlåt om jag misstolkar frågan :grinning_face_with_smiling_eyes:

Sitter i samma sits som TS men är den som jobbar. Jag har sagt till min dam att inte röra sina sparpengar(utöver att jag bytte fond åt henne). Hon plockar inte ut några FD då dem ligger på lägsta nivå just nu.

Inte alltid skitkul för någon av oss. Men pengarna räcker och blir över varje månad.

Mys och ha kul med barnen värt väldigt mycket pengar för både dig och barnet.

1 gillning

Haha, jo, det är ju så. Du har nog inte missuppfattat frågan utan frågan var inte helt smart från start :sweat_smile::zany_face:

Oj, vad skönt det låter på ett sätt. Att nån säger att man inte får röra sina sparpengar.

Jag känner att min sambo betalar mycket mer i vanliga fall (vi har helt gemensam ekonomi) då han tjänar betydligt mer än mig och det har aldrig riktigt varit ett issue.

Men jag känner ändå att han förväntar sig att jag ska ta av mina sparpengar och han ska nog inte sluta spara bara för att jag är hemma… men jag vågar inte riktigt ta upp det då jag vet att jag ändå ligger honom till last så att säga.

Jag får nog bara ta ut det som behövs, av mina pengar och dagar, men hade varit väldigt skönt om han sa “det här löser vi med min lön” :smiling_face:

Fint av dig tycker jag :two_hearts:

Men om ni har helt gemensam ekonomi finns väl inte ”dina sparpengar” och ”hans sparpengar, eller hur menar du?

2 gillningar

Jag håller verkligen med @Laiulyg ovan, har ni gemensam ekonomi så borde det vara självklart att alla era inkomster ska täcka alla era utgifter och sparande. Jag tycker det är rimligt att din partner täcker upp med sin inkomst för ev inkomstbortfall när du är hemma med erat barn. Nu kanske jag glider lite ifrån trådens grundfrågeställning men ville skicka lite välment inspel ändå, hoppas det landar rätt :heart:

I vårt hem tar vi bådas inkomst och sen fördelar jämnt efter alla fasta utgifter, trots att det är en stor differens mellan respektives inkomst. Just nu är den med högst inkomst f-ledig och då kompenserar vi genom ett uttag från sparkonto (då den andres lön + ersättning ej täcker våra kostnader).

Hm, Ja men då har vi väl inte helt gemensam ekonomi. Vi sparar på varsitt håll. Jag har ingen aning om hur mycket hans spar per månad till sig själv. Men allt som är kvar efter sparande går till allt som är gemensamt.

Ja, tråden har gått från ämnet lite :smiling_face:

Jag tror inte vi egentligen behöver råd om hur vi ska göra med pengarna generellt, där är nog läget rätt låst. Då relationen trots trea på är rätt svajjig vill jag inte heller orsaka fler gräl gällande pengar.

Men tack för inspel, klart att det finns tusen andra sätt och säkert bättre sätt att göra detta på. ,:two_hearts: Men jag får mest ont i magen och känner mig lite dålig när sånt här kommer upp så…

Men tack iaf för alla som svarat!

1 gillning

Grattis till efterlängtat graviditet! :heart_eyes:

Och beklagar att relationen känns svajig :pensive_face:

”Tyvärr” gör väl det det ännu viktigare att våga prata om ekonomin, så att du inte hamnar i en extra dålig sits om det skulle bli en separation framöver. För det låter som att ni inte är gifta?

Finns det något sätt att initiera prat om ekonomi på ett förutsättningslöst sätt? Brukar även finnas möjlighet att genom kommunen eller ibland jobbet få hjälp med samtalsstöd/familjerådgivning om det skulle kunna vara ett sätt att lättare kunna prata om känsliga ämnen.