Hahahah, jaaa! Bra trick! ![]()
![]()
![]()
Jag trodde att jag var ensam smålänning här på RT @angaudlinn ![]()
![]()
![]()
Hjälper inte alltid ![]()
Jag har fått nån sån “tick” att alla fasträntekonton har 50 000 exakt, alla sparkonton har 20 000 var, , ,o på 0% kontot vill man ju inte ha pengar
Det är du ju inte, men jag är mer expert på självbedrägeri. ![]()
Det kallas handikapp ![]()
![]()
@jolt1
Haha, ja. Asså, jag får mer pengar av honom just nu, de går ju till räkningar, mat osv. Jag får ju noll in på annat sätt just nu. Så kan inte gärna be om mer.
På din andra fråga… hm, jag vet inte exakt exakt, men det känns som rätt lite i kontexten framtida sparande. Säg att det är kanske 500000? Varav 180000 är på kontot som förut var 10000 och inte är ett isk så där går ju en del bort i vinstskatt vid försäljning. Så i min värld är det rätt lite… inte pengar man kan leva på nån längre tid om saker skulle skita sig framöver
eller?
Det är ju inte noll men pengarna räcker ju inte hur långt som helst nu för tiden. När man var lite skulle ju allt lösa sig om.man fick en miljon, nu känns det lite som att visst skulle saker kännas lite friare om man hade en extra mille men samtidigt skulle det rent krasst inte räcka till den frihet man då föreställde sig
Inte be men du kan ställa ännu högre krav och helst hota lite? ![]()
Bara lämna sovrummet i en vecka då ser du att allt ordnar sig. Klart du tar högre risk än på börsen i globala indexfonder, men om man vill vara snål får man ta högre risk i livet tycker jag ![]()
. Det är ändå avkastningen som räknas i slutändan ![]()
![]()
Hahah jag tror att han bara skulle njuta över att få plats i sängen ordentligt om jag lämnade sovrummet ![]()
Kanske skulle få lite extra för att fortsätta sova på soffan ![]()
![]()
Alltså, jag vill inte komma med pekpinnar här, men jag förstår inte. Ni har gemensamt bestämt att ert hushåll just nu ska ha 1 inkomst. Då får inte du pengar av honom. Det är hushållets gemensamma inkomst.
Har ni gemensamt kommit överens att ni båda ska sälja innehav då finns det inget utrymme att tycka att det är jobbigt, då får man göra vad man beslutat. Be honom trycka på sälj-knappen så är det gjort.
Jag förstår att framtiden inte är lovad någon, massa gott och ont kan hända, det ju därför man kompenserar varandra nu för avsaknaden av inkomst nu och inte sen. Jag uttryckte höromdagen i en annan tråd samma panik för att fastna och inte kunna ta mig ur en relation. Exakt därför nu.
Jag tycker också det är jobbigt att sälja på rött, och att sälja när det fortfarande kanske kommer fortsätta upp - det är “emotionellt rationellt” även om det är ekonomiskt irrationellt. Det är normalt.
Och för att vara tydlig, jag säger inte att det finns 1 korrekt sätt att leva på, utan mer att du lägger extra psykisk stress på en situation som redan är psykiskt svår för dig.
Tack!
Vi har väl inte bestämt att båda ska sälja av. Det är mest jag som känner press att göra det när han gör det. Så ja, såklart vi borde prata mer om det.
Hade vi verkligen bestämt så är det klart jag hade gjort det. Det hade ju varit taskigt att säga att jag ska göra det men sen inte göra det.
Nä, är det nåt jag lärt mig är det ju att det finns ungefär lika många sätt att leva som det finns människor och att det är befriande när alla inte lever efter “normen” utan faktiskt bestämmer vad som funkar för dem.
Jag börjar väl landa i att vi får prata lite mer och att jag kanske faktiskt får sälja lite utan att panika…
Och jag gillar att du är noga med orden, det är gemensamma pengar just nu. Men känslan är ändå att jag får pengar av honom. Och jag tror hans känsla är att than ger mig pengar.
Men du har rätt.
Ni kan göra ett försök att verkligen se er familj som ett VI, där inkomster, utgifter, tillgångar och skulder är gemensamma på riktigt både mentalt och i verkligheten.
Du utför alltså oavlönat arbete i hemmet så att din sambo kan arbeta och tjäna pengar.
Då ni har barn är mitt råd att ni bör gifta er.
Om jag nu ska våga sälja av lite, dels för konsumtion och för buffert….
Jag har pengar på ett fondkonto på Nordea
Samlat värde 187 704,82 SEK
Värdeförändring +176 665,72 (+1 600,36%)
Jag fick pengarna när jag var liten. Inte ett isk.
Bör jag sälja av därifrån? Och när vi ändå pratar om det kontot, bör jag sälja allt och flytta till isk? Det är en fond som heter Swedbank Robur Kapitalinvest och avgiften är hög, typ 1,38%
Tycker det är lurigt att titta på det och man tror att det är sådär mycket men egentligen är massor av det skatt…
Samtidigt är det lite emotionellt att se dem och vet vad som kom från farmor och farfar och lite kul att se värdeökningen…
Alla mina andra sparande är dnb global lite svenskt och lite fritt val typ emerging markets enligt rekommendationerna härifrån
med låga avgifter.
Svårt att svara på. Förstår din känsla för gåvan från farmor och farfar. Fint gjort av dem ![]()
Sälj det som ligger “sämst”, lägst avkastning och högst avgift.
Vill du jättegärna av emotionella skäl särskilja dessa gåvopengar, sätt då motsvarande summa på ett enskilt isk och låt dem vara - då har du fortfarande samma gåva kvar. Det är som att flytta en prydnadssak från en hylla till en annan, gåvan är ju fortfarande kvar.
Kommer med ett litet sidoperspektiv. Nu vet jag inte om det var du eller nåt barn som var på basketläger, men det är väl ändå en fantastisk sak att faktiskt använda pengar till och kanske skapa minnen för livet åt vederbörande? Någon gång vill man väl ändå att kapitalet ska användas till något och vad kan väl vara bättre än det? Försök gotta dig lite åt att din investering och eventuella avkastning gick till något positivt.
En variant är att ha två identiska globalfonder man sparar i, en inte röra och en man tar från, där pengarna ska ta slut med en rimlig tidshorisont. Man kan tom bygga upp det på två ställen. Ha en del på banken man plockar från och en del på Nordnet eller Avanza som man inte rör. Då känns det inte så svårt, blir inte att ”förstöra” kapitalet man byggt upp. Sen ska ju även det långsiktiga sparandet användas.
Tack för råd.
Ska fundera lite till. Kanske är bra att göra sig av med den om inte annat bara för att slippa tro att den är värd så mycket när det egentligen är mycket som försvinner när jag säljer och samtidigt kunna utnyttja lite av det till det som nån skrev det där basketlägret, som båda barnen ska gå på, och en konsert utomlands för min äldsta med hennes absoluta favoritband där det känns lite som nu eller aldrig att få se dem ihop med henne. Jag började gråta när jag bokat biljetterna så det säger väl kanske en del om att det betyder något
Har inte berätta för henne än ![]()
Bra tanke att man kan sälja och flytta till separat så att det fortfarande går att hålla isär dem från övriga pengar ![]()
Och bra ide att faktiskt ha ett konto man kan få ta ifrån och ett man låter bli.
Låter som ni har en skev jämställdhet. Barn skaffar man tillsammans. Om du nu inte “gör rätt för dig” genom att vara föräldrarledig med ert barn så är det bara att ni byter och han är föräldrarledig all möjlig tid.
Ofta tjänar mannen mer och kvinnan vill vara hemma med barnet - så smart val. Dock ska det delas lika och du ska inte ses som belastning. Att du är hemma påverkar även din pension och annat så snarare borde din partner kompensera dig mer än till jämnvikt!