Arv av sommarhus

Hej alla på forumet :star2:önskar att det finns någon som kan hjälpa mig att tänka här…

Jag har med min syster fått överta ett sommarhus som vi precis gjort 3 värderingar på. Värderingarna ligger alla 3 på 7-7,5 miljoner kr.
Det finns ingen belåning på fastigheten.

Jag är 28 år och min syster 30 år. Vi är överens att vi inte vill samäga fastigheten. Min syster vill gärna behålla fastigheten och jag vill bli utköpt.

Hur kan man tänka i en sådan situation? Har någon varit med om likande? Eftersom det är min syster så vill jag vara generös men samtidigt få något av mitt arv…
Skulle vara evigt tacksam att få hjälp i hur man kan tänka/ räkna på det…
Om hon ska ta över det behöver ju hon belåna fastigheten.

Jag vet inte helt vad jag ska göra med min del av arvet heller tar gärna emot förslag där med…

Önskar er alla en fortsatt fin sommar :pray::star2::sun_with_face:

2 gillningar

Det saknas uppgift om vilka lån som är möjliga att få. Har din syster ekonomi för att ta det lån som krävs för att köpa ut dig?

1 gillning

Jag hade låtit min syster köpa ut mig för den lägsta nivån av värderingen kanske lite lägre om det varit nödvändigt för henne att kunna genomföra affären. Hur ser din systers möjligheter ut ekonomiskt?
Vad du borde göra med pengarna beror ju på din situation och sina mål.

4 gillningar

Jag tycker du sks sälja din del motsvarande den lägsta värderingen. Glöm inte att syrran redan ärvt sin del. Jag gissar att hon har någon att dela eventuellt lån med.

När du fått betalt och skattat sätter du in vinsten på ett ISK och köper breda indexfonder, förutsatt stt du inte själv planerar husköp el dyl.

11 gillningar

Hon har ingen partner för tillfället så då blir det hon själv som får stå på lånet… hon har en bra lön men den är inte super hög…

1 gillning

Vi behöver kolla upp vad det finns för möjligheter att belåna det…

Har hon något eget kapital idag och att gå in med? Bra men inte jättehög inkomst är subjektiv men det låter som att det inte känns supersäkert att hon kommer kunna få beviljat lån på fastigheten. Framförallt inte om redan har lån på sin nuvarande bostad.
Har hon inga barn och andra lån krävs det nog närmare 50000 i inkomst.

Det är ju helt och hållet upp till dig hur generös du vill vara men jag hade nog tidigt i processen gjort det tydligt att jag inte har för avsikt att skänka bort en miljon eller mer av mitt arv för att hon ska ha råd att köpa ut mig om jag inte var av den inställningen att jag var villig att göra det.
Så att förväntningarna inte hinner skena iväg så känslor gör att hon inte kan se klart på situationen.
Sådant här är känsligt och nog kapacitet att förstöra många familjerelationer.

6 gillningar

Din syster bör nog börja med att prata med sin bank. Utifrån värderingen, har hon möjlighet rent ekonomiskt att köpa ut dig?

Utifrån detta kan ni sedan gå vidare. Om hon har råd att köpa ut dig, kan det vara bra att boka ett möte med en jurist som kan bodelningar, så att allt blir rätt. Kostar ett par tusenlappar för en timmes möte, men det är ju ganska mycket pengar det handlar om.

4 gillningar

Jag vet inte hennes exakta lön… men hon bor just nu i en billig hyresrätt så hon har inga övriga lån… men hon får börja med att prata med sin bank…

Bra idé att prata med en jurist…

Om inte hon har möjlighet att köpa ut mig så kan man ju göra så att hon får köpa ut mig billigare…

För mig finns det ju värde i att hon har kvar fastigheten också…

2 gillningar

Om ni väljer att göra så, skulle jag nog ändå ta hjälp av en jurist.

1 gillning

Har ni fått det som arv bör hon tillskiftas huset mot att hon erlägger hälften kontant till dig. Då slipper hon stämpelskatten på lagfarten. Dessutom överflyttas reavinsten tll henne.

Du ska alltså inte erhålla 3 500 000 utan 3 500 000 minus den reavinstskatt som du hade fått om fastigheten sålts till en utomstående.

Belåningen blir ju under 50 procent så hon slipper amortering.

18 gillningar

Fundera på vad det värdet är för dig Om ni skulle dela på ett arv av pengar. Skulle du vara villig att att ge henne 1/2 miljon eller 1 miljon eller mer för att hon skulle ha råd att köpa en fastighet då!?
Ingen egentlig skillnad här. Det är pengar du skänker om du går med på en lägre värdering.

6 gillningar

Vi har fått fastigheten som gåva så vi har inte skattat något på den den har bara skrivits över…

Tänk också på att något som kan kännas rätt nu kanske inte gör det om tio år.

Att du nu får 2mnkr istället för 3 känns kanske helt ok och du kan besöka huset etc.

Spola fram tio år och du kanske har familj, vill jobba för tidig pension, blir långtidssjukskriven etc. Då kommer den där miljonen vara värd mer.

4 gillningar

Framförallt om den miljon då är 2 eller 3 miljoner.

2 gillningar

Så klart det är pengar jag skänker om jag går med på lägre värdering för att hon ska kunna köpa köpa ut mig…
Men pengar är heller inte allt om jag fick pengar ingen fastighet hade vi bara tagit hälften var…

Men nu är det inte det arvet vi fått och då får man också förhålla sig till det…

Fastigheten är också bra att ha kvar inom släkten den kommer bara öka i värde eftersom det är sjötomt med kvällssol…

Blir svårt att köpa tillbaka i framtiden…

2 gillningar

Det är bra att får objektiv input… klart det är skillnad på lång sikt med 2 eller 3 miljoner…

Kommer inte ta något förhastat beslut…

Och kanske är det bästa en försäljning för båda…

Min syster är också väl medveten att det kan bli att vi behöver sälja…

2 gillningar

Jag vet att du skrev att ni inte är intresserade av samäga men ett alternativ skulle ju ändå kunna vara att hon köper loss så stor del hon faktiskt har råd med? Att du helt enkelt äger 10-15-20 procent av fastigheten och att hon in framtiden eventuellt har möjlighet att öka lånet och köpa ut dig helt.
Bättre än att bara skänka bort pengarna kanske.

15 gillningar

Ett alternativ är ju att ni fortsätter äga det tillsammans, men att hon står för den löpande driften om hon kommer att disponera det.

Men ja, kanske upplagt för framtida konflikter när ev partners och barn är inblandade :grimacing:

2 gillningar