Arv av sommarhus

Man kan ju tänka såhär också:

Har hon ekonomi för att äga ett sommarhus värt 7-7.5 miljoner?

Bara för att man ärver en fastighet behöver det ju inte betyda att man är i en sådan situation att det är rimligt.

Jag tjänar själv runt 50, har en del sparpengar och vill köpa ett hus dom närmsta åren. Hade jag helt plötsligt ärvt ett sommarhus jag behövt belåna 3-3.5 miljoner hade det nog mest varit en bromskloss i sammanhanget.

4 gillningar

Hade jag däremot ärvt 3 miljoner i cash hade jag kunnat köpa det hus jag vill ha redan nu och haft pengar över till en ordentlig buffert och indexfonder.

4 gillningar

Det kan vara ett bra alternativ att jag äger fortsatt en del av fastigheten :star2:

1 gillning

Det som är en fördel att ha ett sådant sommarhus kvar i familjen är att det skapar mycket andra värden än pengar…
Vi kan bjuda ut vänner familj släckt fira olika högtider osv…
Och att ha tillgång till en fastighet i skärgården är inte så dumt… man kan skapa många fortsatt fina minnen där…

3 gillningar

Om det är rimligt att hon äger ett sommar hus för 7,5 miljoner tycker jag verkligen då hon har ett mycket gott hjärta…

Men som sagt vi får prata med banken och se. Dessutom kontakta en jurist samt att kanske jag kan vara delägare med för att lösa det på ett bra sätt…

1 gillning

Jag vill inte samäga det 50/50 då om vi båda får familj (barn) i framtiden blir det svårt att fördela arvet vidare…
om jag inte får barn är det en enkel ekvation för då kommer hennes barn att ärva allt jag har ändå i alla fall min del av fastigheten förmodligen mer än så också.

Sedan har jag inte något intresse av att förvalta hus, har annat jag vill lägga mitt fokus på i livet…

3 gillningar

Om du inte träffar någon, gifter dig och du avlider först. Det låter kanske drastiskt nu, men du är 28 och livet hinner (förhoppningsvis) ta dig på många turer innan det är dags stt bena ut ditt födsbo.

Tänk på att med ägsnde kommer ansvar och kostnader. Var också rädd om syskonrelationen. Samägande brukar inte underlätta…

2 gillningar

Ja jag har ju inte planerat att dö riktigt än men man får ta en dag i taget :star_struck:

Vår relation kommer gå först det har vi båda sagt…
Lättast är om en äger allt direkt men vi får prata med banken och räkna på det…
Och om det inte är möjligt får vi fundera på hur vi gör då…

Men jag vet redan att jag inte vill äga det på lång skit iaf…

Det är tur att vi inte båda vill ha det också underlättar ju mycket…

2 gillningar

Det knepiga är ju om din syster får ta över din del för tex 2 miljoner för att du vill vara generös men sedan säljer huset om ett år för 7,5 så får hon ut 5,5 miljoner (minus vinstskatten). Det kan ju uppstå en situation då hon måste sälja även om scenariot känns osannolikt nu. Då blir arvsfördelningen en smula sned till din nackdel vilket kanske inte kommer kännas helt bra.

Jag skulle nog försökt dela rättvist för att undvika att det känns konstigt den dagen hon säljer. Har hon inte råd så får hon släppa huset. Om du ska stå kvar som ägare måste ni avtala hur drift och underhåll ska finansieras och utföras. Om din syster lägger ner tid och energi i huset och du bara är med på pappret kan det kännas orättvist för henne den dagen ni säljer om hon stått för allt.

6 gillningar

Tack för alla svar och tankar :pray::star2:

1 gillning

Kan vara vettigt att påminna om att det Inte normalt är rimligt ekonomisk avvägning att skaffa sig en sommarfastighet som är värd 7+ MSEK som ensamstående person om man inte har en riktigt jättemaffig lön eller en stor mängd sparade pengar. Dvs olika grad av rejäl snällhet från dig är nog det enda som kan ge henne en rimlig chans att svälja denna elefant. . Är det rimligt ?
Jag brukar argumentera för att sälja och dela på pengarna. Nästan alltid bäst om man vill förbli vänner. Jag har sett systrar där det skurit sig något enormt snabbt pga ett samägt sommarhus.
Att i ditt fall efter en försäljning kunna sätta 3-3,5 MSek på fondmarknaden skulle rimligen ge normalt 10.000+ Netto inflationsskyddad avkastning per månad över lång tid i genomsnitt. OCH du har tillgång till kapitalet om du vill köpa ex en lägenhet i Spanien helt plötsligt…
För dig är alla andra alternativ ekonomiskt sämre…
Det som kanske inte är helt orimligt och som kan ge syrran mindre månadsutgift skulle kunna vara.
Du behåller din andel i form av nuvarande värdet + områdets värdetillväxt dvs inflationen och ev värdeändring över tid när fastigheten hålls i gott skick av syrran.
Då kan du välja att bara ta en låg “avgift” på bundet kapital. Säg 1% netto per år . Ger härad 2800 SEK per månad netto syrran betalar dig som justeras upp med åren. Du bör kunna förhandla dig till att kunna tvinga fram försäljning och få ut din andel när syrran dör eller hon inte bor där mer än X längre eller slirar med den löpande betalningen till dig.
Om hon inte hållit fastigheten i gott skick får hon ut en klart mindre summa vi försäljning.

Jag skulle inte vara så snäll.

4 gillningar

Jag har inte varit intresserad av sommarhus alls som yngre men idag när jag blivit något äldre framstår det mer och mer som en attraktiv möjlighet. Jag har inte samma intresse av att resa utomlands längre. Att äga ett väldigt dyrt sommarhus själv skulle jag inte vilja göra eftersom det binder för mycket kapital. Jag kommer sannolikt komma i besittning av ett sommarhus på sikt genom arv. Jag funderar på att då kanske bygga ett hus till på den stora tomten. På så sätt skulle huset kunna finnas kvar. Om någon skulle vilja hoppa av skulle det också lättare gå att ordna om det finns flera hus på tomten.

Vid värdering på 7,5’ löser din syster ut dig med 2925000 kr (halva värderingen minus reavinstskatt).
Värderingen 7’ ger dig 2730000 kr.

Båda summorna ger din syster en räntekostnad (före ränteavdrag) på strax under 10 000 kr/mån vid 4% ränta. Till detta kommer underhåll och fast avgifter. Det blir ganska mycket pengar för en person…

Edit: Som @simino påpekat så kan reavinstskatten bli lägre än jag räknat med pga anskaffningsvärde.

3 gillningar

Jag tror att även om du vill vara generös mot din syster, så ligger det ett visst värde i att vara så rättvis som möjligt för att undvika bitterhet i framtiden.

4 gillningar

Ni är väldigt unga, varför vill din syster ha en sommarstuga som är värd 7 miljoner? Gissar hon har gott ställt eller inte riktigt tänker klart? Har hon gott ställt köper hon ut dig för 3.5M och så är saken klar. Finns väl inte så mycket att resonera kring?

Eller så säljer ni den och hon får 3.5M som hon kan leka med?

1 gillning

Fast vi vet väl inte vad huset en gång köptes för så det går inte att säga vad reavinstskatten hamnar på. Det kan ju ha köpts kontant efter tidigare generation fått ett arv på några miljoner eller liknande.

1 gillning

Helt sant. Vi får betrakta det som en grund för vidare diskussion. :slight_smile:

2 gillningar

Min spontana tanke är att det är ganska dyrt med ett sommarhus för 7 miljoner och av dessa hälften lån vid 30 års ålder.

Om hon inte är gjord av pengar får ni nog finna er i att sälja gemensamt eller äga gemensamt.

2 gillningar

Har ni någon uppfattning om vad den latenta skatteskulden är? Om inte, ta reda på detta först, så att din syster vet vad hon behöver låna. Förutom 50 procent av skatteskulden kan väl även dra av 50 procent av ett beräknat mäklararvode. Köper din syster fastigheten blir ju detta inte aktuellt.

2 gillningar

Vi får undersöka saken vidare och se vad som blir bäst…
:star2: