Arv av sommarhus

Min syster tycker om att vara där… det är inte att det är värt 7 miljoner varför hon vill ha kvar sommarhuset… vi är ju uppväxta med att vara där så för oss är det naturligt att ha tillgång till det…

Det har gått i arv i generationer så blir trist om man bryter den trenden… men men får se vad som blir möjligt :star2:

4 gillningar

Har själv haft sommarstuga på 57kvm i Märlardalen senaste 12 åren. Lite tankar vad ett fysiskt litet sommarhus för 7 miljoner “kostar” att ha. Har av olika anledningar kommit att fundera närmare en hel del på just såna siffror.

Räkna med VA/fastighetsavgift/Uppvärmning/Försäkring/sophämtning och kanske väg eller bryggförening och andra löpande kostnader. Här har vi 2500-3000kr/mån. Då har vi i snitt gjort av med 6000kWh/år i el senaste 5 åren och alltid grundvärme på.

Sen kommer vi till :elephant: i rummet…

Oavsett om man behöver låna eller inte så skulle 7 miljoner kunna investeras till blygsamma och trygga 3,5% ränta på sparkonton av olika slag. Det skulle efter beskattning motsvara (7 000 000 x 0,035 x 0,7)/12 =14300kr/mån! Lägg till de löpande driftskostnaderna ovan hamnar man då på nivån 17000kr/mån för att ha en sån sommarstuga. Sen tillkommer ev uppfräschning/underhåll allt från 0-x kr/mån beroende på skick osv men man bör nog räkna med minst 12000kr/år i snitt vilket då blir 1000kr till i månaden. Då ingår inga omfattande renoveringar eller upprustningar.

Så då är vi på 18000kr/mån för sommarstugan =216000kr/år. Då är frågan verkligen om man som ensamstående vill prioritera den kostnaden utifrån en bra men inte superhög lön UTÖVER alla andra kostnader i livet, vanliga boende osv :thinking:

Lite större underhåll då? Vi har t ex i år bytt fasad, tilläggsisolerat, fönster, dörrar på själva stugan och även bytt fasad på ett par små bodar, ommålat överallt, ny LLVP, nya markiser osv. Slutade på ca 600000kr efter ROT-avdrag. Har man då ett hyfsat STORT sommarhus och flera byggnader kan det så klart dra iväg ännu mer. OCH man kan visst pula på själv med billigt begagnat byggmaterial till väldigt låg kostnad om man vill/kan/har tid.

Bygga en brygga kan vara i stort sett nästan gratis eller så kostar det 200000kr för att få en stadig brygga med lite storlek.

Har man inte kommunalt VA kan eget avlopp och brunn snabbt kosta +100000kr att fixa till ibland

Spelar nästan ingen roll hur man ser på de större engångs-kostnaderna, en vacker dag kommer de och än hur man räknar på det blir det fort ett par 1000-lappar/mån i slutändan som tillkommer även om man slår ut det på många år. Ta de 600000kr vi precis lagt. Utslaget på 25år motsvarar det 2000kr/månad.

13 gillningar

Sälj huset och dela på pengarna.

Så kan din syster köpa vad hon vill sen.

4 gillningar

Ursäkta om jag är skeptisk men jag tror att din syster behöver förhöra sig om vad som är möjligt med några banker och vad det isåfall skulle kosta henne.

Sannolikt landar hon i att det inte går eller är värt det och att ni får sälja det och dela på pengarna, vilket jag tror är det bästa och mest rättvisa.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt oavsett vad ni landar i.

1 gillning

Kanske någon har nämnt det redan. Kan du inte investera din del av arvet i en fastighet tills vidare? Ni kan samäga huset men hon gör allt jobb och står för alla kostnader? Ni kan hoppas att värdet ökar och kanske kan hon lösa ut dig om några år. Annars kan ni sälja det då.

1 gillning

Skriv ett testamente som säkerställer att hon ärver din del av sommarstugan.

Är det så finns det schabloner man kan utgå ifrån istället, så man ändå kan göra någon form för avdrag.

Ett alternativ är att finansiera driften genom att hyra ut huset vissa veckor med målet att täcka all driftskostnad. Så skulle man kunna lösa det under en period till dess att man kommer fram till vad man vill göra.

Kan varmt rekommendera uthyrning via airbnb, även om det kan ta emot i uppstartsfasen. När man väl fått flyt på det känns det som en mycket bra lösning att det trillar in ett gäng tusenlappar för veckor man ändå inte är där.

1 gillning

Finns inga bröstarvingar så ärver ju syskonen varandra med automatik.

Har föräldrarna förvärvat sommarstugan före 1952 kan man använda 150 procent av 1952 års taxeringsvärde som ingångsvärde. Dåtidens taxeringsvärden var extremt låga med dagens normer, så detta ger sällan speciellt mycket.

Har man uppför en byggnad på exempelvis 60-talet och saknar kvitto, kan Skatteverket godkänna en uppskattning av kostnaden. Med tanke på att man på den tiden kunde bygga en hyfsad villa för 100 000 kr eller mindre, ger även detta inte speciellt mycket.

Deklarerade ett mindre jordbruk som såldes för 6 miljoner förra året. Tidigare ägare fick betala över 700 000 kr i resvinstskatt, så det kan lätt bli stora summor i skatt.

Men äkta makar då? :thinking:

Enda sättet jag ser nån vettig tanke för syrran att behålla det är om hon flyttar dit och gör det till sitt permanenta boende. Om jobbsituationen tillåter det förstås.

Vilken ögonöppnare! 18 tusen i månaden för ett sommarhus.

3 gillningar

Svårt läge. En möjlighet är att hon lånar av dig helt enkelt, så slipper ni blanda in en bank nu som kanske säger nej till lånet. Hon köper ut dig, men mycket sakta, säg på 10 år. Men då återstår problemet att hon nog egentligen inte har riktigt råd att ha en sommarstuga i 7-miljonersklassen, givet den info som givits i tråden. Det kan resultera i t ex eftersatt underhåll. En möjlighet är att hon hyr ut huset ett antal veckor varje år för att skapa lite positivt kassaflöde. Trevligt om ni kan behålla stället i familjen, och det viktigaste då är att man kan hålla sams över decennierna tills det finansiella löser sig.

1 gillning

2.5 miljoner räntefritt på 10 år är ju nästan 21 tusen i månaden.

Sen lite drift och underhåll på kanske 4 tusen.

Sen ska hon ju leva också, så där har vi väl iallafall 12 tusen i månaden.

Sen lär hon ju ha bil om hon har sommarstuga, så det är väl 3 tusen i månaden.

Det tarvar ju en bruttolön på 54 tusen för att överhuvudtaget gå runt, men för att kunna göra det med lite marginaler och livskvalité vore det nog önskvärt med en bruttolön uppåt 70 tusen för att ha några spänn över varje månad.

350k om året plus ränta? :thinking: Tio år är väl snarare extremt snabb avbetalning.

1 gillning

Jag tolkar detta som att de inte är gifta. Gifter sig frågeställaren är det kanske tveksamt om han vill upprätta något testamente, speciellt om det skulle bli några barn.

Själv hade jag passst i nuläget. Systern ärver ändå, och ändras något så får han ta beslut då.

Vem är ”han” i sammanhanget? Det är ju två systrar i pratar om. Jag menar att framtida partner, oavsett kön, ärver före syskon om inget testamente skrivits.

Kan tyckas vara en obetydlig detalj i sammanhanget, men har det framgått någonstans i tråden?

Du har nog rätt ja. Det var jag som övertolkade emojianvändningen och språket som användes. Dumt. Jag som brukar ifrågasätta just sådana slutsatser själv.

dumstrut på

1 gillning

Ja visst, så länge man inte är gift, men om man vill säkerställa att det i framtiden även med eventuella barn eller make/maka fortfarande går till syskonet. Och finns fler syskon (vilket jag blev osäker på om det gjorde) blir det desto viktigare :slight_smile:

1 gillning