Min morfar har gått bort. Min mor har också gått bort så nu är det jag tillsammans med min morbror och min syster som ska ärva. Saken är den att jag och min morbror inte kommer särskilt bra överens men nu har han valt att skriva bouppteckningen själv.
Jag är övertygad om att han undervärderar tillgångar som min morfar hade för att på något sätt gagna sig själv. En motorcykel som bör vara värd 95 000 kr i runda slängar har fått ett värde av 30 000 kronor. En sommarstuga i Småland som har ett förslag till taxeringsvärde på 2 195 000 kr varav markvärdet ligger på 678 000 kr har han satt med värdet på 2 195 000 kr trots att den förmodligen skulle säljas för mer. Jag skulle inte bli förvånad om man skulle kunna få sålt den för 3 miljoner om den lades ut påhemnet.
Lite andra sådana exempel finns också.
Nu undrar jag hur jag ska agera.
Vad händer om jag vägrar skriva på på förrättningsmötet?
Kan jag vägra?
och kan han då ändå få till de här värderingarna?
Jag vet inte varför man skulle vilja undervärdera men det är uppenbart att det är detta som händer. Just nu kommer ju motorcykel, stuga och annat gå till mormor som fortfarande är i liv. Men på längre sikt så bör jag vara en arvinge. Om jag nu inte blir utan för att mormor skänker bort allt innan hon lämnar jordelivet.
Ta hjälp av mäklare för att få en gratis värdering på sommarstugan. Fråga en mc handlare vad hojen är värd.
Fast eftersom mormor ärver allt är jag inte så säker på om det spelar så stor roll. Men rätt ska ju vara rätt. Lösöre brukar värderas mycket lågt. Det är fastigheter, banktillgångar och dyrare fordon som oftast är det viktiga
Min tanke är att om dessa saker värderas såpass lågt nu att det kommer ha betydelse längre fram när mormor dör. Att morbror kan köpa ut motorcykel och sommarstuga billigare om det är värderat så lågt redan nu. Eller är det nya värderingar som ska göras när den tiden kommer och att den värdering som görs nu inte kommer ha någon betydelse då?
Då blir det en ny värdering.
Men tex motorcykeln, jag gissar att mormor inte vill behålla den? Tänker din morbror försöka köpa den av mormor och hänvisa till bouppteckningen? I det fallet är det nog bra med en korrekt värdering.
Samma med sommarstugan. Om morbror gör upp affären ”under täcket” med mormor
Ja, jag misstänker det i alla fall. Känner mig sviken.
Kan man kräva värderingar även om de inte vill ha en värdering? Kan man vägra skriva på deras värdering eller kan han bara ordna med att någon annan skriver under värderingen?
Om din morbror undervärderar vissa saker och sedan köper/får dem för den värderingen av din mormor så är det ett problem. Det kan bestridas i arvet efter er mormor då det kan ses som en gåva och inskränkande på er mors arvsrätt(som ni ärver).
Det är er mormor som äger dödsboet och hon har ju rätt att delegera ansvaret till annan person eller en extern part.
Jag skulle ta fram ett utlåtande av en mäklare samt en MC handlare och sedan ifrågasätta din morbror per mail(för spårbarhet och tydlighet vid ev tvist) och be honom förklara varför han tar upp dessa tillgångar till ett orimligt lågt värde. Vad du tycker att saker borde vara värda är en sak, men det som du behöver för att kunna hävda att du har rätt och få till en justering av bouppteckningen är just oberoende utlåtande.
Sedan kan det även vara så att din morbror har en mer nobel utgångspunkt i att undervärdera bouppteckningen. Jag vet ju inte hur din mormors ekonomi ser ut nu när er morfar gått bort. Kan det vara så att hon inte får hjälp av staten om hon har för mycket tillgångar och behöver ekonomiskt stöd?
Med all säkerhet kan du vara lugn. Förr i världen betalade man arvskatt och då ville man ha så låga värden som möjligt i bouppteckningen för att minimera detta. Din släkting lever väl kvar i detta.
Att man tar upp värdet av en fastighet till taxeringsvärdet i en bouppteckning till taxeringsvärdet är för mig en självklarhet. Jag har aldrig, upprepar aldrig gjort något annat i de bouppteckningar som jag har gjort. Vsrför skulle man slänga ut pengar på en värdering helt i onödan?
I ett kommande arvskifte går msn på de verkliga värden, då spelar värdena i bouppteckningen ingen roll.
Men visst känns det bättre. så be honom att höja värdet på motorcykeln. Börjar du ha synpunkter på värdet på sommarstugan, så gör du bara bort dig.
Än en gång, skulle man sedan sälja sommarstugan går man givetvis på ett marknadsvärde och inget annat. Att värdet tagits upp till taxeringsvärdet I bouppteckningen spelar ingen som helst roll. De råd som du fått i denna tråd att ändra värdet är felaktiga.
Dessa två meningar går inte ihop. Var din mormor och morfar gifta utan testamente? Finns det några andra dödsbodelägare än din mormor i detta läge? Är du inte dödsbodelägare så kommer du givetvis inte bli kallad till förättningsmötet, så inget att fundera på om du behöver skriva på eller inte. I övrigt som @nestor skriver.
Men hon och hennes syster träder in för sin mor som var en av två bröstarvingar till “morfadern” och ska därför kallas i god tid. De behöver inte närvara men det ska antecknas att de kallats
“Till en bouppteckningsförrättning ska arvsberättigade släktingar, testamentstagare och efterarvingar kallas. Även en make eller maka och sambo ska kallas till förrättningen. Efteråt ska det framgå av bouppteckningen vilka som varit närvarande.”
Om din mormor ärver allt blir det en ny bouppteckning när hon går bort.
Bouppteckningsvärdering efter din morfar saknar praktisk betydelse för dig om det inte finns testamente eller särkullsbarn.
Det många missar i TS fråga, är oron för att bouppteckningen ska användas av morbrodern, för att köpa loss saker av mormor till det värde de är upptagna till i bouppteckningen. Motorcykeln och/eller sommarstugan.
Det finns säkert mekanismer som ska skydda övriga dödsbodelägare (förtida arv osv). Men de kan vara bra att minimera risken att behöva processa.
Jag vidhåller att det är vettigt att låta göra en fastighetsmäklare eller två göra en gratis värdering av sommarstugan. Samt att en MC handlare värderar MCn utifrån några foton och mätarställning. Det är så lite jobb att det knappast är något att fundera på.
Värderingen kommer ändå behöva göras efter arvskiftet om mormor inte avser behålla MC och stuga.
Värdet i bouppteckningen har inget med ev försäljningar att göra.
När det gäller värdet på sommarstugan:
"Marknadsvärdet, eller det verkliga värdet, bör alltid användas i en bouppteckning. Om dödsboet föredrar det, får dock en fastighets taxeringsvärde och ett fåmansföretags substansvärde användas. "
Det vanligaste är att man använder taxeringsvärdet eftersom man då får ett officiellt värde utan kostnad för dödsboet. Ska man ha fram ett korrekt marknadsvärde duger inte gratisvärderingar av mäklare.
Trådskaparen är efterarvinge och har knappast rätt att hävda att man ska sätta igång med värdering när taxeringsvärdet får användas och dessutom är det vanliga. Värdering av motorcykeln skulle TS kunna ta upp och då blir det dödsboet, indirekt mormodern, som kommer att få bekosta den.
Om mormodern ärver allt med fri förfoganderätt får hon göra precis vad hon vill med motorcykeln och sommarstugan. Hon kan skänka bort de, sälja eller skrota utan någon som helst värdering eller hänsyn till vilket värde de var upptagna till i bouppteckningen.
Men om en son säger till sin 90åriga mor att det finns en värdering och att det är lika bra om han köper loss stugan/MCn till den nu så han kan ta hand om den när hon inte längre orkar. Så kan dedt bli lite tokigt.
Men att använda själva taxeringsvärdet i sig som grund för bouppteckningen är ju inga konstigheter. Dock så bör man ju vara tydlig med sin mormor att det faktiskt är värt mycket mer och att man gör på detta vis för enkelhetens skull.