Hyresrätt blir nog svårt med de förutsättningar som du beskriver. Om ni ska köpa en bostadsrätt där ni tre syskon äger varsin andel och dessutom båda föräldrarna så blir ni fem ägare. Det varierar men många föreningar har nog svårt att acceptera, så kolla upp detta före köp. Teoretiskt kan ni bli fem ägare med en andel på 20 procent vardera till exempel.
Det handlar ju mer om att jag inte har hela bilden och inte förstår problemet. Men det låter helt klart illa, men förstår fortfarande inte varför hemtjänst inte fungerar, men tror på dig att det helt enkelt inte funkar av någon anledning.
Ofta kan äldre överdriva sin situation för att få uppmärksamhet och spela på andras känslor, du tror inte det är något sånt på gång här?
Tyvärr är både hyresrätt och bostadsrätt svårt att få med betalningsanmärkningar, nästan omöjligt skulle jag vilja säga, speciellt ifall de då är äldre också och inte kan ta hand om sig själva. Riktigt tråkig situation och lider med dig.
Kan inte någon av er barn ha hyresrätten i eget namn och låta föräldrarna bo där?
Tack och ursäkta om jag uttryckte mig drygt. I det här fallet har föräldrarna tyvärr hela tiden försökt dölja problemen och försköna sin situation, de har inte varit hjälpsökande.
Jo, det skulle vi kanske men låter inte som något som är tillåtet? Är det inte en risk att det ställer till med problem?
Har ni tittat på seniorboende, dvs hyresrätter (i första hand) som är reserverade för folk som är äldre, typ +65. Ofta är det en klart kortare kö där än den vanliga, även om det så klart inte innebär att den är obefintlig. Åtminstone i den kommun där mina föräldrar bor så är det helt vanliga hyresrätter i övrigt, om än med en viss extra service.
Inte läst tråden jättenoga ska erkännas så jag kanske missat det, men spontant så känns det som en viss obalans i att du har fullmakter för båda men att dom samtidigt, som jag förstår det, förväntas klara sig någorlunda på egen hand i eget boende med amorteringar osv. Men du vet så klart det faktiska förutsättningarna bäst.
Detta är väldigt vanligt och om det gäller demens kommer den demente aldrig förbi förnekelsefasen.
Vad menar du med förväntas klara sig på egen hand? Om de flyttar hit så skulle vi ju koppla in hemtjänst direkt plus att vi barn skulle hjälpa dem.
Det är ju samhället som i dagsläget förväntar sig att de ska klara sig på egen hand, inte jag. Vill man inte gå till läkaren så kan man inte få några diagnoser och då är man ju frisk på pappret och behöver ingen hjälp. Jag tjatade på dem för att få fullmakt efter att de hade hamnat hos kronofogden igen.
Detta är nog ett bra förslag, vi har tittat lite på det men kanske inte tillräckligt. Problemet är att det börjar kännas ganska bråttom
Det funkar i de allra flesta fall inte alls. Det kan möjligen funka om man har en god personlig kontakt med fastighetsförvaltaren eller fastighetsägaren.
Otroligt komplicerad situation, hur man än vänder på det.
Jag lutar åt att ni köper en br, enbart föräldrarna står som ägare men ni tre syskon står som låntagare för lika stor andel var (man kan belåna även om man inte äger). Ni bör inte vara delägare eftersom det inte är säkert att föreningen accepterar delägare som inte har för avsikt att bo i föreningen. Och om ni tre syskon har lika stor del av kakan/lånet var så kan det inte bli något snack sen i framtiden om arvet.
Sedan borde ni väl göra någon form av avtal med föräldrarna där de står för räntor och månadsavgift medan ni syskon själva betalar amorteringarna.
Detta är inte en optimal lösning men den är i varje fall görbar.
Otroligt komplicerat är det bara om man gör det så. Varje år köper tusentals(?) föräldrar bostadsrätter till sina barn. Barnen står som 1/10 ägare för det är vad föreningarna kräver.
Rimligtvis gör man något liknande om man vill äga och så kommer barnen överens om hur det ska finansieras rättvist. Knappast en unik situation så man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.
Fast det är ju inte enbart det som gör det komplicerat. Frågan handlar också om hur TS investering ska skyddas så att hen får igen vinsten med tanke på att föräldrarna själva inte kan finansiera köpet. Normalt sett kommer ju alla syskonen ärva lägenheten om det är föräldrarna som äger den. Vilket krävs eftersom föreningen inte vill att någon äger en lägenhet som de inte har för avsikt att bo där, i vilket fall inte till 70% vilket det skulle vara tal om här. Det blir alltså krångligare pga att TS inte kan äga sin investering. För att undvika detta skulle det enklaste vara att alla tre syskon bidrar med en del var.
Precis, allt blir mycket enklare och rättvist om alla arvtagare delar lika på finansieringen och ägandet. Att frångå detta leder till komplicerade situationer som svårligen helt kan lösas med avtal, tänk laglotter mm. Mycket kan med tiden förändras på sätt man inte förutser.