Hyra ut min bostadsrättslägenhet till förälder

Språkförbistring? Annars förstår jag inte hur du inte ser att få ägare av flera bostadsrätter är något som man valt att vilja slippa i Sverige.

Listan är från BRF. Du kan googla på hyresnämnden, praxis, andrahandsuthyrning BRF så hittar du liknande exempel.

Jag tror att det är en språkförbistring. Att överlåta= det kan vara att skänka men det kan också vara att sälja. Överlåta är ett samlingsnamn för att skriva över något på någon annan. När jag säljer min BRF så överlåter jag den till nästa ägare.
Men du behöver inte sälja/skänka någon del av lägenheten. Det vara bara ett förslag på hur du kan komma runt ditt problem.

Du kommer sannolikt att ha svårt att få till stånd ett godkännande av styrelsen (eller Hyresnämnden) mer än i några år. För varje år försvagas dina skäl (genom att din anknytning till bostaden/när du bodde där senast försvagas genom tidsaspekten).

Frågan ang. skiljsmässa och att dela tillgångar beror helt på hur ni har avtalat mellan er. Är du orolig där rekommenderar jag att pratar med en jurist.

Jag förstår, men om närstående har inte miljoner själv för att betala brf är det inte så lätt som man säger…

Jag bo på HSB och det finns ingen precis om detta, så jag hoppas räcker det att överlåta en mindre procent, men jag är bara förvirrad.

Jag tror att vi blandat ihop det lite för dig. Skilj på att överlåta och att hyra ut i andra hand - det är två olika vägar att gå

Överlåta hela eller del av andelen.
Då säljer/skänker man till någon som efter att den blivit medlem har rätt att bo i lägenheten.
Tidigare i tråden föreslogs att du skulle skänka 10 % till dina föräldrar. Vissa påpekade att det inte var säkert att förenings skulle godkänna dina föräldrar. Dessutom kan du, om andelen är belånad, behöva tillstånd från banken eftersom panten ju då blir mindre för ditt lån.
Fördelen med denna vägen är att dina föräldrar blir medlemmar och även de får de rättigheter (att bo i lägenheten) och skyldigheter en medlem har.
Nackdelen är att den är beroende av att både föreningen och ev banken godkänner det samt att ni blir samägare av bostadsrätten.

Uthyrning i andra hand
kan föreningen, eller om den vägrar Hyresnämnden, ge dig rätt att hyra ut till dina föräldrar. Här har många föreningar en gräns på 1 år och praxis i Hyresnämnden är också max 1 år.
Fördelen med uthyrning är att man själv behåller äganderätten medan nackdelen är att det är begränsat i tid

Lista om skäl för uthyrning kanske skapade ytterligare förvirring
I Monicas lista fanns att de kunde medge uthyrning max 1 år till närstående och om den närstående ska bo i lägenheten längre behöver den överlåtas helt till den närstående.
Då har man gått på spåret uthyrning i andra hand och när året är slut har man att välja, antingen flyttar den närstående ut eller så måste hela andelen överlåtas till denne (sälja/skänkas).
Nej, alla närstående har inte möjlighet att få andelen överlåten på sig. De har inte pengar att köpa den och innehavaren har inte råd att skänka bort den. I sådant fall får ägaren antingen flytta tillbaka eller sälja andelen till någon annan.
Man måste komma ihåg att grunden för bostadsrätter är att medlemmen ska bo i lägenheten, inte att den ska nyttjas av någon annan.

Hoppas att detta blir lite klarare