Hur förhandlas bolån vid första köp?

Finns tid och ork för det så är väl det schysstaste, att redan inför kontraktsskrivningen/tillträdet rett ut vart man vill ha lånet? :slight_smile:

Känns det inte som lite tveksam stil gentemot banken/bankpersonen som gör det inledande jobbet att vilja omförhandla lånevillkor strax efter att ni gjort klart dealen?

Men i många bostadsaffärer/flyttar är det ju full fart så på sätt och vis förstår jag er som senarelägger detta moment. Samtidigt så finns ju risken att tiden går och att ”ta tag i lånet” blir en surdeg.

Kollar man på nåt lite ”udda” objekt, låt säga borätt i liten förening, så är det nog värt att ha tajt kontakt med banken redan i tidigt skede för att undvika jobbiga överraskningar när tillträdet närmar sig.

Köpekontraktet menar jag, något lånekontrakt har jag inte.

Tänkte ringa runt imorgon, de flesta har stängt idag. :blush:

I min erfarenhet så räcker det tyvärr inte att ringa runt, man får oftast ränteerbjudanden först i slutet av en låneansökningsprocess. Svaret jag har fått är alltid “Jag kan inte ge något räntebesked på rak arm, men starta en låneansökan så kan vi kika på det”.

Men prova gärna och återkom! :smiley:

1 gillning

Blir många kreditupplysningar bara. :slight_smile:

Compricer har ju någon slags jämförelsetjänst, någon som vet mer om den?

Det är ju väldigt liten “deal” att prata om eftersom jag bara tar första bästa erbjudande utan att försöka pruta eller ha mig.

Sen får väl banken ge mig en bra deal om de vill ha kvar mig som betalande kund. Jag tänker inte betala tusentals kronor varje år för att vara snäll mot en bank. De är medvetna vad det går in i när de ger mig rörlig ränta

Ringde några stycken men ingen kunde ge besked innan man startat ansökningsprocessen.

Ansökte hos LF men de räknar nu med 6% ränta enligt besked från FI så vi kunde inte gå vidare och de gav rådet att gå vidare med SBAB som vi redan har. Men jag förstod inte riktigt deras kalkyl. Hon sa att vi skulle gå bak 800Kr i månaden med 6% ränta men vår gemensamma inkomst efter skatt är 50 000Kr. När jag räknar här själv så skulle boendekostnad då ligga på ca 25k vid 6%. Dvs vi skulle fortfarande ha 25k över till mat, bil etc…

Såhär har det gått:

SBAB som vi ju har löfte hos har godkänt objektet och köpehandlingarna och vill nu att vi ska skriva ut lånehandlingarna, skriva under och skicka in så är det klart. Tycker SBAB varit superbra att göra med, snabba och trevliga! Räntorna som finns idag är:
3 mån: 2.07%
1 år: 2.57%
3 år: 3.43%

Efter bolåne ansökning hos LF blev jag uppringd. Jag vet inte varför men personen jag pratade med lät väldigt bitter och ville definitivt inte gå vidare alls. Varit kund hos LF i många år men blev lite tvär av det dåliga bemötandet.

La även en ansökning hos Handelsbanken. Personen jag pratade med hade typ noll koll kändes det som men kunde erjuda bolån om vi blev helkunder, vilket vi inte är intresserade av. Räntorna som erbjöds idag var:
3 mån 1,55%
3 år 3,35%
5 år 3,49%

Sen kommer ju räntorna säkerligen ändras fram tills tillträdet. Men jag är ändå sugen på att acceptera SBAB och sedan bara byta så att man har någonting iaf. Nu har ju inte barnet kommit heller men vid inflytt så har det. T ex så ville inte LF alls ge lånet när jag sa att vi väntade barn.

3 gillningar

Känner igen det där. Jag har förr ringt runt och fått prata med “praktikanter” som inte vet nåt.
Då insåg jag vikten av att få tag på en vettig handläggare och allt blir då så enkelt och smidigt. :grinning:

1 gillning

Tror också att storbankernas förträfflighet eller brist på densamma handlar om vem du får tag på. Vi fick tag på kunniga privatsäljare/rådgivare där och det var inget lätt val. Landade i SHB dock pga trygghetskapital som minskade behovet av livförsäkring. SBAB spenderade jag 1,5 h i tfn-kö för en enkel fråga så de gick bort av den anledningen.

Samtidigt så är det väl inget kul att jaga ”rätt person” på storbank och i sig ett misslyckande för dem. Så kör på SBAB om ni är nöjda med dem :slight_smile: