Hur förbereder jag mig bäst för en förhandling om bolåneräntan med banken?

Hej,

Sitter på ett befintligt bolån som är uppdelad i fyra delar, på två av dessa löper bindningstiden ut i sommar, samt att ränterabatten på den rörliga den löper ut.

Det innebär att det kommer vara dags att ta en dialog med banken och förhandla rabatt och räntan…

Från vad jag kan komma ihåg har jag inte tidigare förhandlat räntan på ett befintligt bolån. Det får mig att fundera på hur djupt banken dyker i ens siffror etc vid förhandling om räntan?

Kan man förvänta sig att det blir lika ingående som vid ett lånelöfte, eller går banken mer på belåningsgrad etc?

Kanske någon här som på sistone haft förhandling om räntan med sin bank osv.

Önskar lite feedback så att man är förberedd och kan skapa sig bästa förutsättningarna inför en eventuell förhandling.

1 gillning

Hej,

När du förhandlar om ränta på ditt befintliga bolån, så kollar banken på liknande faktorer som när du ansöker om ett nytt bolån.
Ett sätt att få en lägre ränta på ditt bolån är att visa banken att du är en pålitlig och ansvarsfull låntagare.
Det innebär att din inkomst, dina utgifter, dina andra lån eller skulder, din betalningshistorik, och din ekonomiska situation spelar roll (en medsökande kan öka din låneförmåga och minska risken för banken :yum:). Ju bättre du sköter din ekonomi, desto större chans har du att förhandla ner din ränta.

Läs gärna detta inlägg som kan vara till stor hjälp:

Vilken bolåneränta-räntesats och via vilken bank har ni? - Vardags- och privatekonomi / Bostad, bolån, boende, el och liknande - RikaTillsammans Forumet

1 gillning

Det här är väl ändå en myt? :thinking:

Idag går väl banker i princip bara på lön/risk/belåningsgrad och låter sitt system spotta ut en ränta åt handläggaren?

Någon får gärna dementera för jag ska omförhandla ränta i år också :slight_smile: Jag visar gärna mina utgifter och min sparkvot. Men hade inte väntat att det skulle göra någon skillnad.

Tack för informationen,

Även jag har fått till mig tidigare att vid omförhandling går banken på belåningsgrad etc? Men ville som sagt dubbelkolla för att ha koll på läget och vara förberedd.

I min värld låter det som en ganska stor apparat för bankerna att dra runt, om man ska göra en mer eller mindre låneansökan för varje gång en kund vill ha en omförhandling av räntan på bolånet?

Ju mer jag tänker på hur tillvägagångssättet var när vi köpte huset, då gjorde banken givetvis en “djupdykning” vid lånelöftet. Men från vad jag kan minnas (detta var 2022), kretsade inte något / mycket av samtalet kring vår ekonomi när vi la upp lånet och förhandlade räntan.

Jag har lyckats sänka min ränta genom att visa upp min goda ekonomi. Jag gör extra amorteringar när jag ska omförhandla räntan (för att få ner belåningsgrad). Jag har också ett sparande på börsen som ger mig extra trygghet. Personligen tycker jag att det är viktigt att vara väl förberedd inför mötet med banken och visa att man har koll på sin ekonomi. Det ökar chansen att få en bättre ränterabatt.

Ja, det är en av faktorer som påverkar.

Du behöver ej att göra låneansökan när du ska förhandla om bolåneräntan.

Banken vill vara säker på att du kan betala de utgifter som hör till bolånet varje månad. De tittar på din årsinkomst från tidigare år och jag fick själv frågan om något skulle förändras som banken behövde ta hänsyn till.

Jag rekommenderar starkt inlägget som jag länkade till längre upp. Där berättar folk om sin ekonomi, vad som har hjälpt dem att få bättre ränterabatt och vilken ränta de har fått på sina bolån.

Intressant! Är du helt säker på att det bidragit till räntan du fick? Dvs att du fick ett lägre bud efter att ha visat upp din ekonomi osv?

Det jag hört här och på andra håll sedan tidigare är att det bara är kuriosa för banken. Vilken bank och vilken effektiv ränta har du?

Jag tror att det som hjälpte mig mest var att minska min belåningsgrad. Men jag kunde också få en bättre ränterabatt tack vare att jag hade en stabil ekonomi.
Dem ville inte förlora mig som kund, så de gav mig en bättre ränterabatt.
Det är i alla fall min slutsats, men jag kan ha fel.

Swedbank, ränta 4.44 (ränterabatt 1.5) omförhandlade ränta i December

Det kanske var jag som uttryckte mig otydligt. Jag är medveten om att omförhandlingen inte innebär en ny låneansökan, eftersom banken inte kan neka eller avsluta mitt lån ( eller jo i extrem fall - Men då har nog både banken och jag större problem än ränterabatten.).

Det jag menade på var att det lät som en stor apparat för att omförhandla ränta, om banken tar in samma information som vid lånelöfte. Bland annat vill ju banken veta vid lånelöfte hur många barn som bor hemma, något jag tror och hoppas är ovidkommande vid en omförhandling av räntan.

Självklart förstår tittar på min årsinkomst , men trodde inte att de la så mycket vikt på andra aspekter som om någon t.ex. efter att bolånet tecknades har köpt vitvaror på delbetalning osv.

Utan jag trodde som ni själva varit inne på att avgörande faktorerna vid förhandling om räntan var Inkomst, belåningsgrad osv. Sen kanske en helhetskund kan få några extra punkter som “lök på laxen”.

Men ska absolut läsa igenom tråden som du tipsade om.

Jag har fått för mig att det kan vara en nackdel att ha för lågt lånebelopp… :thinking: Eller?

Min bostad är värderad till drygt en miljon och jag har bara 200 000kr i bolån…vilket ingen varit särskilt intresserad av att hantera.
Min bindningstid löper ut nu i vår så det återstår att se. Är guldkund i LF där jag har mitt bolån, det är väl mitt lilla förhandlingsutrymme…

4,44% :+1:
lite lägre ränta än mig

Vad har du för belåningsgrad?
Hur mkt bolån totalt?

Välkommen till forumet! :smiley:

Uppdelningen är en nackdel, för du kan inte hota med att byta bank. Men utöver god löpande ekonomi så är skuldsättningsnivå och hur du/ni skött betalningarna hittlls det som smäller högst enligt min erfarenhet.

Jag är medlåntagare till sonens första bolån (i LF) och det var ju tydligt att mina icke-lån och min stabila ekonomi i övrigt hjälpte honom till en ränterabatt på 1,45% trots att han inte hade fast jobb utan gick på graviditetsvikariat.

Spalta upp hur du själv ser på din/er ekonomi. Var beredd att svara ärligt på alla frågor och våga vara lite tuff (om du i teorin kannfå lån på annat håll). Byter ni till rörligt nu blir det lättare att hota med byte när sista lånet löper ut.

Lycka till!

1 gillning

Belåningsgrad ligger på 58%
Ett par miljoner bolån kvar.

Förhandlade om bolån i december, förr gången 2019 och innan dess typ 2010.

Striktare/mer noggranna//detaljerade nu 2023 än 2019. MYCKET mer strikta/styrda än 2010.

1 gillning

Tack för bra information och återkoppling.

Anledningen till det uppdelade lånet var att “sprida risken” vid tillfället när lånet tecknades vilket var sen vår 2022, då det kändes osäkert på hur ränteutvecklingen skulle bli. Jag minns att vår bankkontakt starkt rekommenderade att lägga allt på rörligt, då det enligt henne var en överdriven oro för räntans kommande utveckling / ökning. :grimacing::smile:

Det kan jag tänka mig, att du märkt skillnad vid olika årtalen.

Jag upplever även att man våren 2022 var extremt fyrkantig gentemot tidigare. När vi la upp lånet 2022 var lite av undertonen i samtalet " Denna ränta kan ni få, jag kan / får inte lämna rabatt på bundna räntan, utöver det ni blir erbjudna".

Då den erbjudna räntan var konkurrenskraftig med andra banker så valde vi att ta deras erbjudande. Men blev förvånad av stelheten som jag inte upplevt vid tidigare bolån.

Kapar tråden för att ge förslag på och ta emot kritik och bättre förslag på förhandlingstaktik.

Jag är kunde i Danske Bank (DB) och har alltid använt mig av deras låga ränta för TCO/SACO-medlemmar. Jag ringer Länsförsäkringar (LF) som brukar vara de som erbjuder oss lägst ränta enligt min erfarenhet plus att vi har alla våra försäkringar där och får således rabatter om vi är kunder där. Däremot är rabatterna underordnade en lägre ränta, varför vi oftast som sagt hamnar hos DB. Plus att DB inte har kontor, vilket gör att jag inte riskerar att behöva gå dit.

Jag berättar för LF att DB erbjuder oss x% i ränta, vilket de torde veta stämmer då det står på DB:s hemsida, men de kan naturligtvis inte veta om vi är fackanslutna eller ej. Resten säger sig självt; eftersom vi är kund hos DB brukar det gå att få ned räntan en bra bit för att vi ska lockas byta bank och sen går jag tillbaka till Danske och förhandlar vidare eller ber dem att matcha för att vi ska stanna kvar. Att begära amorteringsunderlag är naturligtvis ett bra sätt att skrämma upp DB.

Kan jag göra något bättre eller finns det andra bra vägar att gå för att förhandla? Brukar kolla av ett par av de andra bankerna för att jämföra räntorna, men DB och LF har senaste sex åren varit de som erbjudit lägsta räntorna.

Kanske är det inte värt att förhandla i dagsläget, förutom möjligtvis att hävda att eftersom räntorna är påväg ned ska det till en rejäl räntesänkning på ett år för att det ska löna sig byta till LF och erbjuder de en rejäl rabatt kan jag sedan be DB matcha.

LF och DB ligger i ett mellanskikt. Mindre än storbankerna men med klara ambitioner att växa.

Din strategi de senaste åren har med stor sannolikhet varit lyckosam.

Kruxet är väl om någon av bankerna vill ta en paus i marknadsandelsjakten. Själv hade jag nog följt Danske Banks TCO/SACO-ränta väl för att kolla upp att den inte gradvis försämras mot de övriga bankernas snitträntor.

För övrigt kan man, som du skriver även ta in offerter från andra banker. Samtidigt är det alltid en avvägningsfråga hur mycket tid som man vill lägga ner på detta.

1 gillning