Ränterabatt på bolån. Hur förhandlar ni?

Det verkar kräva mycket tid och energi att hyperoptimera bolånen. Det påminner lite om de som åker mellan fyra olika butiker för att handla mat för att “tjäna” 2 kronor på en liter yoghurt osv.

Naturligtvis om man är kund i en bank som inte tar hand om sina befintliga kunder på ett bra sätt är det rationellt, men det verkar enklare att börja med att föra en dialog med sin nuvarande bank om hur man kan hitta en lösning som blir bra för alla inblandade.

Gentemot min storbank har jag upplevt att om jag erbjuder att flytta mina avtalspensioner och har ett månadssparande på ISK, vilket jag kan lägga upp med lika låga avgifter och förväntad avkastning som på andra ställen, så kommer jag få en mycket konkurrenskraftig ränterabatt.

Jag tror många går in i det här med inställningen om att det ska bli en fight och det är därför de hela tiden hamnar i en fight med sin bank.

Brukar börja med de aktörer som är öppna med sin räntesättning. Tycker principiellt det är sympatiskt med ett sådant upplägg, både för att direkt kunna se vad som gäller för en själv, och inte heller behöva offra tid på att förhandla en eller flera gånger.

Praktiskt gör jag det genom att antingen kolla på relevanta aktörers respektive räntesnurra eller genom att använda den jämförelsesida som diskuterats här på forumet (Ny jämförelsetjänst för bolån - ge gärna feedback och förbättringsförslag).

De flesta verkar ligga runt 2,9 % just nu.

Jag har slutat jaga rabatter över det vanliga och nöjer mig numera med att ligga på aktuell snittränta plus minus ett tiotal punkter.

Hur mycket skall till för er för att det skall vara värt att byta?

Jag tror jag skulle behöva minst 0,5 procentenheter för att ens överväga allt bök som det innebär att flytta?

1 gillning

Har dragit samma slutsats och är därför kund i en nischbank (hypoteket). Varje 10 punkter på bolånet är värt 1000kr/år och miljon. Man får värdera sin och familjens tid.
Känns bra att vara fri och kunna välja bank, tjänstepension och sparande mm. som man själv vill. Slippa förhandlingsspelet. Andra parametrar ska styra valet av bank. Inte bolånet.

1 gillning