Nackdelen är att de aldrig har bäst ränta. De ränteerbjudanden jag fått från Swedbank, Handelsbanken, Länsförsäkringar har alltid varit 20-30 punkter lägre än Skandia och SBAB. Vilket har motsvarat 500-1000 kr per månad. Ingen förmögenhet men heller ingen struntsumma.
De omoderna och hemska bankerna med sociopatförsäljare kan ibland ge högre, och ibland lägre ränta, alltid bra att jämföra, så länge man minns att säljaren på den omoderna och hemska banken alltid vill tjäna på dig, och vara så otydlig som möjligt.
Själv trivs jag bra med att slippa den där sociopaten varje gång jag vill binda om mitt lån, men man får välja vad som passar en bäst själv!
SBAB och Skandia for life, så ärligt, transparant och fint de sköter sin affär.
En fråga till. Banken vill dela bolånet i två lika delar (båda rörliga med samma ränta).
Är detta ett bra förslag eller något som kommer komplicera livet framöver om/när jag vill flytta lånet?
Det påverkar inte alls, enda anledningen för banken är att de vill att du binder de olika delarna på olika bindningstider. På så vis är du ”fast” i banken tills lånet med längst löptid går ut.
Det kommer inte påverka när du ska flytta lånet till annan bank. ![]()
Stort tack ![]()
Det spelar egentligen ingen större roll. Se bara till att inte binda den ena och ha den andra rörlig utan att ha tänkt igenom det beslutet och räknat på det utan bankens närvaro.
Samt att om du lånar upp nån gång så gör det fördelat på samtliga lån, alternativt i samband med att 3månaders räntan skall ändras så att du inte har lån som löper med olika tids intervaller och därmed kan landa på olika räntor över tid. Gör det också lättare att förhandla för alla samtidigt då banken inte kan/vill förhandla rabatten för en ränta som har årsdag 6månader fram i tiden.