3.7 miljoner i lån. Betalade 3.75 % rörligt via Swedbank, men med tanke på kommande (eventuellta) trippelhöjning samt att vi har ett barn till på gång så valde vi att binda på 3.95% i tre år. Mest för att slippa stressen att rörligt fortsätter klättra och ligga kvar på ännu högre nivåer. 3.95 är mycket, men vi klarar det.
Går att jämföra skillnader mellan olika ISK-konton som inte är så stor,
Vilket eller vilka länsförsäkringsbolag är det som du vill rekommendera då?
Är gratis kontopaket och Visakort för ett år eller är det ”permanent gratis”?
Vi ska betala för kort och konton 275 pr år pr person oavset 1 eller flera visakort
Borttagen för att dölja personlig information
Är det någon som har erfarenhet av LF Stockholm?
Jag bor också på en jordbruksfastighet tyvärr, vilket innebär att det inte finns så många aktörer att bolla mellan. Jag har två lån i Swedbank som tillsammans ligger under 750.000. Det ena lånet går ut i april och läggs rörligt till svindyr ränta, 0,49 under listränta. Det andra lånet går ut i augusti och då måste jag nog titta runt efter alternativ. Retar mig på att Swedbank har så dåliga rabatter, jag har både lön och ISk-konton i banken och huset är värderat till 4,5 miljoner och har renoverats ytterligare sedan värderingen gjordes. Fastigheten är endast på 2 ha så det är urfånigt att det är taxerat som jordbruksfastighet. Kanske någon här som har tips på bra bank att förhandla med/ flytta till? (bor i Stockholms län.)
Ja intressant, jag funderar också på att använda Lendo. Tror det är enklare än att försöka ringa runt en massa. Vad tyckte du?
Okej så Landshypoteket har generellt sätt bra räntor?
Ja verkligen tråkigt att betala hög ränta känns som man blir lurad när andra kan erbjuda bättre ränta…
Oh wow gjorde du 8 ansökningar? Är du inte rädd att det blir för många kreditupplysningar?
Ja jag har också hört att Skandia ska vara biliga.
Hur gick det med länsförsäkringar?
Du vill inte använda en jämförelsetjänst då? Låter som mycket jobb med alla möten och ansökningar?
Grattis till 3.44% det är väl ganska bra just nu för rörligt. Kanske ska kolla handelsbanken. Aldrig haft de förut.
Det låter som goda erbjudanden om både konto/kort och försäkring.
Kontakta flera banker/fyll i deras formulär/ansökan så ringer de upp och bokar möte och ser vad de kan erbjuda osv. Ställ bankerna mot varandra och var ärlig med vilka erbjudanden du fått hos andra banker.
4 miljoner på en lön låter som en mardröm i dagsläget. Absolut bästa lösningen här är att din sambo skaffar nytt jobb snarast.
Jag sitter på hälften av ert bolån, men är också själv utan barn och rätt hög lön. Inte omöjligt att räntan stiger någon procent till och då blir det räntekostnad före avdrag varje månad på 16000+ för er. Lägg därtill 6500 i 2% amortering och övriga driftkostnader så lär ni landa på en total utgift på minst 25 000 för boendet på bara en lön. Håller tummarna på att ni hittar en bra lösning.
Ja, det är rätt så bra.
Finns ju de som lyckats ännu bättre så klart.
De har haft det hittills. Nu har konkurrensen ökat och det gör bilden rörigare.
Lendo var bra för mig. Alla aktörer finns inte med där så det är inte självklart att du får den bästa dealen beroende på grejer. För mig med hög belåningsgrad verkade det bra iaf.
Jag som sökt att flytta bolån hos 8 banker inom 1 vecka- tror ni det påverkar min kreditvärdighet? Ingen bank har påtalat det och lånen blev beviljad men jag är nyfiken
Skickade in en ansökan om flytt av bolån för ett par veckor sedan. De var helt omöjliga att ha o göra med. Inte alls intresserade av oss som kunder och gav riktigt kassa erbjudanden. Inga räntefria månader som många påpekat i forumet.
Det här med “räntefria månader” känner jag inte till något om. Iom att Landshypotek har helt transparent prissättning så vet jag inte vilka “erbjudanden” du syftar på. Jag har som regel undvikit banker där man behöver “förhandla” och/eller “bli helkund” utan satsat på att välja det bästa alternativet bland de aktörer som har fasta erbjudanden.