Hur gör du med ditt bolån?

Vilken bank?

Jag gör inget just nu, blir först 2027 vi kommer se över det.

Låste två av tre lånedelar 2020, när vi köpte vår lägenhet. Sedan dess har vi flyttat till en ny bostad och flyttade med lånen till nya “säkerheten”.

Vi flyttar snart igen och kommer då ha följande fördelning
Lånedel 1: 1 136 683 kr, bundet till 1,89% fram till maj 2027.
Lånedel 2: 1 136 683 kr, bundet till 1,89% fram till maj 2027.
Lånedel 3: 860 634 kr, obundet till 4,07%
.
Vårt bolån ligger hos SBAB, och kommer ha en belåningsgrad om 79,95% vid inflytt.

Innan flytt:
Men dags dato, innan vi flytttar i maj har vi en snittränta på hela bolånet om 2,175%
Och där är den obundna lånedelen på 334 141 kr till en ränta på 4,12%

Erkänner att det är rent flyt att jag valde och låsa räntan i 7 år, 2020.

Nordea har möjlighet att belåna lantbruksfastigheter (typkod 120) upp till 85 % av privatbostadshusets värde. Om en stor del av fastighetens värde utgörs av jordbruk/skog finns möjlighet med belåning upp till ca 70 % av samlat marknadsvärde. Som låntagare kan du också tillgodoräkna dig intäkter från verksamheten när banken upprättar kreditkalkylen.

Lånet i sig kanske inte är det mest intressanta för bankerna men med lönekonto och lite sparande får du nog ett vettigt förslag på bra räntor. Oavsett bör du göra klart för Swedbank att om inget bättre erbjudande ges på den rörliga delen, kommer du byta bank i augusti. Får förhoppningsvis fart på dem.

4,5 msek i lån. 3 msek bundet till feb 2024 på 1,17% och 1,5 msek bundet till april 2025 på 1,27%. Är väldigt nöjd just nu och ser till att spara extra detta år innan höjningen kommer.

Amorterar 1% och belåningsgrad är ungefär 60%.

1 gillning

Jag blir nyfiken på om du har en extra bra deal hos Landshypotek eftersom du säger de har låg ränta. När jag jämför olika institut och banker med varandra, landar Landshypotek i mitten eller botten. Hur har du lyckats få så bra ränta där?

Jag har deras lägsta ränta. Den har ofta varit bäst under perioden med låga räntor. Nu är läget rörigare med en massa erbjudanden om att bli ”helkund” och liknande. Då behöver ju kostnaden för alla dåliga tjänster som man åker på dras av.

För den som har ett bolån på låt säga 5 mkr är förmodligen kostnaderna för diverse avgifter, ofördelaktig tjänstepension etc. liten. Det man sparar på 4-5 räntepunkter är mycket mer än kostnaden. Med ett lägre bolån är vinsten av 4-5 räntepunkter inte lika mycket värt.

Jag har som regel undvikit erbjudanden om att bli ”helkund” och främst tittat på de aktörer som enbart sysslar med bolån och har fasta erbjudanden. Under perioder tidigare har jag betalat för olika ”paket”. Visa-kortet från bolånsbanken har jag då lagt i byrålådan. De gratis alternativ som jag normalt använder är ju bättre.

Tack för ett utförligt svar. Då har tiderna ändrats radikalt, då Landshypotek har varit bland de institut med högst bolåneräntor senaste halvåret.

Jag har gjort fortlöpande sökningar givet samma parametrar hos de som ger ut bolån. Detta för att kunna jämföra de mot varandra och dessutom över tid. I nedanstående tabell är resultatet av de senaste två sammanställningarna. Då ingår ingenting mer än bolånet självt. För de banker som inte har en webbräknare, har jag använt deras listränta minus genomsnittlig ränta för att få rabatt. Det som är i tabellen är deras senaste genomsnittliga ränta. Den kryper långsamt uppåt i takt med att de höjer sina räntor, vilket många inte gjort på några månader nu.

Utgivare Dec, 2022 Mar, 2023 Snitt
Ikano Bank (individuell) 2,75 % 3,87 % 3,31 %
Skandia (individuell) 2,81 % 3,89 % 3,35 %
SBAB (individuell) 2,95 % 3,80 % 3,38 %
Handelsbanken (snittränta) 3,07 % 3,72 % 3,40 %
SEB (snittränta) 2,94 % 3,88 % 3,41 %
Länsförsäkringar (snittränta) 3,20 % 3,64 % 3,42 %
Swedbank (snittränta) 3,10 % 4,00 % 3,55 %
Sparbanken Syd (snittränta) 3,24 % 3,87 % 3,55 %
Landshypotek (individuell) 3,17 % 3,97 % 3,57 %
ICA Banken (individuell) 3,00 % 4,22 % 3,61 %
Hypoteket (individuell) 3,20 % 4,07 % 3,64 %
Nordea (snittränta) 3,39 % 4,00 % 3,70 %

Här är det tydligt att Landshypotek är bland de dyraste. Hypoteket har haft ännu högre räntor, vilket betyder att utmanarna inte står sig mot de etablerade aktörerna.

Ikano bank verkar ha ett vettigt erbjudande iom att de inte har något helkundskrav. Där är IKEA Family en viktig parameter för att få rabatt. Sedan är det återigen den här dumheten kopplad till tidsbegränsade rabatter.

Det jag visar är institutens egna siffror utan motkrav. Det går få lägre ränta hos de flesta om man går med på att placera andra delar av sin ekonomi hos dem. Det är alltså inte med i min sammanställning. Grönt bolån exempelvis finns hos de flesta och är 0,10% rabatt för klass A och B. Några erbjuder 0,05% rabatt vid klass C. Skandia erbjuder 0,10% rabatt om man flyttar tjänstepension till dem. Ikano erbjuder rabatt för IKEA Family-medlemmar. Icabanken erbjuder rabatt om man handlar hos dem. Etc.

Detta är säkert ett fråga som alla borde veta svaret på…
Men om man får rörlig ränta som ex 3.44% nu - vad är det som säger att räntan inte stiger upp till 4+% nästa månad?

Vad jag menar är att det känns som ett lockpris och kräver att man måste kolla räntan varje månad eller är jag helt fel på det?

Det står i avtalet du tecknar under hur lång tid din rabatt gäller. Oftast gäller den i 12 månader.

3 gillningar

“Rörligt” ränta är väl i villkoren 3 månader bindningstid?