Vad påverkar vilken rabatt jag får på räntan hos banken?

Hej,
Jag har hört att det finns något som heter “ränterabatt”. Är det något som man får om man tex är en trogen kund hos banken eller har mycket pengar på sitt sparande i den banken?
Jag har för närvarande mina lån på bostaden och mitt buffert-sparande hos Swedbank. Mina lån är bundna.
På sista tiden har jag börjat fundera på att flytta min buffert till ett annat sparande, tex Lysa’s sparkonto som ger en viss ränta mot Swedbanks som inte ger någon ränta. Men om jag gör så, hamnar jag då i ett sämre läge när det är dags att skriva om mina lån? Iom att jag då har mindre pengar hos banken? Har jag större chans att få bättre ränta/ränterabatt på lånen om jag har pengarna kvar istället för att flytta dom?

Tacksam för svar.

Dina lån är ju ändå bundna så de kan inte göra någonting åt det nu, det är bara att flytta pengarna. När du sen ska förhandla om räntan kommer Swedbank informera om du får någon extra rabatt eller liknande. Skulle inte tro att du får något extra av att bara ha pengarna på sparkonto men vissa banker har bättre ränta om du har pension hos banken eller liknande. Oavsett så är det ju bara för dig att flytta tillbaka pengarna om det skulle vara så.

Du bör alltid kolla med andra banker än den du har just nu när du jämför bolån. Jag är i färd med att flytta mitt bolån pga nuvarande bank inte kan (eller vill) matcha räntan hos andra banker.

I min begränsade erfarenhet får man den största rabatten genom att bara be om den…

1 gillning

Tack så mycket för ditt svar. Då ska jag kolla med banken om det finns möjlighet till någon rabatt när det närmar sig omskrivning av lånen.

Kolla även med andra banker. Jag använde Lendo den här gången och är nöjd med att de lyckades hitta en bättre ränta åt mig än jag gjorde själv.