Hej! Riktig nybörjarfråga, jag blottar mig helt:
Kan någon beskriva skillnaden mellan ränterabatt vid rörligt vs bundet bolån? Vad är en bra rabatt i de båda fallen? Vad finns det för fallgropar och tankevurpor att undvika?
God jul!
Hej! Riktig nybörjarfråga, jag blottar mig helt:
Kan någon beskriva skillnaden mellan ränterabatt vid rörligt vs bundet bolån? Vad är en bra rabatt i de båda fallen? Vad finns det för fallgropar och tankevurpor att undvika?
God jul!
Är väldigt individuellt beroende på förutsättningarna. Brukar rekommendera att benchmarka dom erbjudanden man får från olika banker mot SBAB där man slipper förhandla. Bara gå in och mata in siffror och se vad man får: Bolåneräntor - Här hittar du våra bästa boräntor - SBAB
Bra ränta menar du väl? Rabatten säger inget eftersom den utgår ifrån nån slags hittepåränta som ingen ändå har
Är i samma sits. Min förståelse är att för att få förståelse för vad en bra ränta/rabatt är måste man först utgå från egen belåningsgrad och betalningsförmåga (lön, anmärkningar etc). Det som gör dig till en bra kund i bankens ögon helt enkelt. En bra utgångspunkt att sikta på en ränta som ligger under räntan man räknar ut på SBAB. Är man dessutom en ”bra kund” ur bankens ögon så kan man trycka ner räntan till lägre än vad banken som erbjuder bäst snittränta har. Är man en ”väldigt bra kund” så ska man trycka ner räntan till en bra bit under bästa bankens snittränta. Typ så?
Du ska ej binda lånet på olika bindningstider! Vi kör rörligt med swedbank, 4,54%. Helt okej med tanke på att vi har allt sparande på avanza utom sambons tjänstepension.
/Richard
På ett bundet lån får du rabatten på hela bindningstiden, oavsett om lånet löper på 2 år, 5 år eller något annat.
Har du ett lån på 3 månaders bindningstid, så är oftast rabatten tidsbegränsad. Då tvingas man omförhandla rabatten med kämna mellanrum.
Vad är bra kund?
Håller på och ska byta våra fasta lån och frågar runt.
Swedbank tyckte att vi hade för lite lån (50-60 0% ca) och handläggaren flyttade upp oss en klass för att vi skulle få bättre ränta. Men allra högst upp med lån upp till skorsten skulle man inte vara då är risken för banken stlörre.
En helt annan syn hade landshypotek, där skulle vi få bättre ränta om vi inte hade mer än 60% belångingsgrad och vi låg enligt deras datavärdering på 61%
Slkillnaden vara bara 54000:- men då kräver de en ny vördering som man srn ska sitta gast i 5 år frampt och någon ny värdering som marknaden ser ut nu vill man inte göra. Tillägas blr att Landshypotek inte bryr sig ett dugg om att vårt hus är völdigt speciellt med stor pool, dubbelgarage med billyft och verkstad under garaget, 20 m2 solfångare för värme, varmvatten och oillupovärmning, 65 solcellspaneler på 18,2 kW som ger 15000 kWh/år och en driftkistnad på 20000:-/år mot normalt 60-70 papp för ett hus i samma storlek och tidsålder. Väggarna är 40 cm tjocka och huset är numera enegiklass A med bara 1/4 av energiförbrukningen för nyproducerade his.
Men det fattade inte handläggaren på Landshypotek…
Men vid något så ovanligt idag som ett personligt besök hos Länsförsäkringar så förstod handläggaren på LF onedelbart när jag visade en beskrivning + bilder av huset att det här var ett hus utöver det vanliga och hon krävde ingen ny värdering alls.
Längtar tillbaka till den gamla tiden då man gick in på banken och kände handläggaren…hatar internetansökningar…
En bank är intresserad av att få volym på lånet eftersom handläggningstiden och därmed lönsamheten är ungefär likartad på stora och små lån.
Ett lån på 300 000 kr är ingen önskedröm för en bank. Då är 3 miljoner bättre. Men visst får du i normalfallet bättre ränta på 3 miljoner och inomläget är 70 procent i stället för 85 procent.