Ja, men det här misstolkar många att det gäller från idag (tex för mig 42 år) till 65, men det stämmer inte. Det ovan betyder att om ersättningstiden är 5 år och du är 63, så får du bara ersättning i 2 år.
Inget, men vad gör man därefter? Säg att man blir så sjuk att man inte kan jobba, vilket i tex min situation varit förödande.
Jag tänker att utifrån min situation är ju det här risken med störst påverkan eller effekt.
Det värsta vore väl att Caroline förlorar sin tjänst och blir arbetslös med a-kassa + inkomstgaranti till hon hittar ett nytt jobb?
Där är en typisk sjukförsäkring företag kan teckna. Där ingår också en klausul där de kan neka ersättning för en person som är ”överförsäkrad”. De har också ett fint exempel på hur de beräknar karens och vad de gör om sjukdomsperioden är lång.
Försäkringarna hos Bliwa via Unionen har förresten bättre villkor än Bliwas vanliga försäkringar och lägre premier. Där den vanliga har begränsning på 65 år, är dessa istället höjda till 70 år exempelvis. Läs alltid villkoren. Alltid. Läs. ![]()
Det du skrev om Konsumenternas är inte altid sant. Det är inte första gången de har fel i sitt innehåll vilket jag fört upp på forumet tidigare. Det gäller att läsa villkoren av den försäkring man tecknat för att vara säker.
Det där förstod jag inte men det kanske stämmer. Hur som behöver jag lyckligtvis inte bry mig längre men du har säkert rätt i all vi trygghetsnarkomaner betalat aldeles för mycket till olika försäkringar under arbetslivet!
Absolut, vilket kanske inte är ett scenario som är önskvärt… ![]()
Jag tror att tricket är att stacka två försäkringar eller så.
Min upplevelse är att Bliwa är bra för privatpersoner (eller om man är med i unionen)
Dock upplever jag att Företagarnas är något bättre om man är företagare.
Här är villkoren från If’s sjuk- och olycksfallförsökring som gör att covid-19 inte ersätts av deras försäkring:
Den begränsningen finns inte hos Folksam för att ta ett exempel.
Att stacka försäkringar är inte att rekommendera om det gäller ersättning med ett tak, exempelvis sjukersättning. Det regleras i nedan lagparagraf:
Jepp. Det gäller att hålla tungan rätt i mun och läsa alla villkor på djupet för att utröna vilken som passar en själv bäst. En djungel det här med försäkringar.
Utifrån att ha haft några bekanta som varit mer varaktigt arbetslösa kan jag förstå att den här typen av försäkring inte finns. Många långvariga sjukdomstillstånd är ganska ”luddiga”. Det innebär inte att personen ljuger eller simulerar men det är inte helt lätt att objektivt fastslå själva diagnosen.
Man skulle också kunna se det som att LSS kan fungera som en typ av försäkring. Om du är framgångsrik och lever ett lyxigt liv så ska du även efter en svår olycka kunna leva samma lyxiga liv som du varit van vid. Du ska kunna ta med dig dina två assistenter och åka till ditt slott i Provence som du brukar och bo där en månad eller så. Rent faktiskt är rimligen den grupp jag här pratar om väldigt liten men lagstiftningen har i princip den effekt jag nämner här.
Tack!
Konsumenterna skriver:
Eftersom vissa ersättningar kan betalas från flera försäkringar kan det löna sig. Om du till exempel får en bestående invaliditet till följd av en olycksfallsskada kan du få ut invaliditetsersättning från flera försäkringar. Kostnadsersättningar kan däremot endast ersättas från en försäkring.
Här är sidan på konsumenternas som är relevant:
Och för inkomstbortfallet (=arbetslöshet):
Jag sitter ju och försöker få koll på alla mina försäkringar i efterhand. Väldigt rörigt.
Men håll koll på ekonomisk invaliditet och om det ingår i försäkringen. Ett av mina täcker det inte alls. Ett annat ska täcka det, men påstår att jag har full arbetsförmåga och vägrar gå vidare. (Ska ta tag i det.) De två andra, LÖF och AFA som är lite mer myndighetsaktiga, betalar mig nu livränta.
Men får ut cirka 16k per månad, med AFA och LÖF. Hade fått ut cirka 10k utan dessa. Då hade jag behövt Arres tält.
Dagens tips, bli inte skadad och felbehandlad. ![]()
Tack @melwa,
Vad önskar du att du hade vetat tidigare?
Hur man hittar prisvärd juridisk hjälp när försäkringsbolag inte vill betala! ![]()
Nej, men att LÖF och AFA är de som funkat mest ok. Lite ironiskt eftersom jag inte betalat något till dom, de aktiverades via Landstingets system och att via min arbetsgivare som tecknade en AFA försäkring.
LF har varit okish, men med tanke på att de nekar att min arbetsförmåga försvunnit på grund av mina olyckor. Så känns det lite sådär nu. Vi snackar inte om x tusenlappar som jag förlorat på grund av min förlorade arbetsförmåga. Vi pratar väldigt stora summor. De borde erkänna att mina skador har skadat mig ekonomiskt och betala ut livränta de med, eller en större engångssumma.
Sen hade jag inte velat vara helt utan den försäkringen, de har betalat ut en del efter varje skada. Men de kommer kanske inte ersätta mig för det de borde.
Men, ska ta tag i det när logistiken kring FK fajten är klar.
Ja, jag tänkte så också… och primärt på barnen. Men när huset var betalt och jag läst på vad som ingick via jobbet så skippade jag den privata.
Det mesta som ingår är ju som du också konstaterade kopplat till dödsfall. Oavsett vilket hade mina två ärvt mig så lite extra slantar hade gjort varken från eller till.
För varje år minskar värdet av humankapitalet också. Cyniskt men sant. ![]()
Tyvärr är försäkringsbolag värsta skurkarna. Jag bor i Tyskland och nämnde ovan att Tyskar knarkar försäkringar. Ett stående skämt är att man ska ha en Rättsskyddsförsäkring vid ett annat bolag än hemförsäkringen, så man kan stämma hemförsäkringen via rättsskyddet.men sedan behöver du en Rättsskyddsförsäkring för att stämma den första rättskyddet då de avvisar din ersättning… ![]()
Det finns ju ett par firmor som är ”gratis” att anlita, men de tar sen en andel om de lyckas få ut pengar åt dig.
Men ska leta efter alternativ som känns mindre giriga först. ![]()
Det där är för övrigt vad jag blev rekommenderad i möte med försäkringsrådgivare. Fick höra att det var dumt betala privat för något som företaget redan betalade för. Kvar återstår sjukkapital, livförsäkring, diagnosförsäkring och liknande specialpersonförsäkringar. De kan man stacka som jag förstår det.
Om man googlar sjukförsäkring hittar man ex denna.
Kostar för en ca 40 årig man ca 400 Sek/månad. Utan att jag dittills i ansökningsprocessen angivit några befintliga krämpor etc.
100% permanent ekonomisk invaliditet ger då max 2,4 miljoner i ersättning.
En del om och men och åldersgränser.
Går att teckna diagnostillägg så att man kan få 100.000 Sek extra om någon av en rad listade diagnoser sätts.
Undrar om det är så att man behöver vara pigg och stridbar för att få något. Som med försäkringskassan typ…
Jag har dock personligen bara bra erfarenheter av försäkringsbolag generellt. Både sak och vårdförsäkringar i olika bolag.
Har en bra juristförsäkring genom facket som ger 15 timmars rådgivning per år. Har fått råd och olika dokument upprättade som täcker många års premiekostnader. Bl a testamente.
Kanske bra tillägg med tanke på det melwa skriver.
Tror den kostar 45 kr/månad.
Vanligtvis tecknar man ”Konsolideringssjuk” genom sin tjänstepensionslösning om man är företagare och vill skydda sig mot inkomstbortfall vid långvarig sjukdom eller skada (3 månaders karens).
90% ersättning brukar vara maxtaket för vanliga sjukförsäkringar men eftersom företagare sällan tar ut marknadsmässig lön så kan dem försäkra sig för en högre ersättning än verklig lön.
Om jag inte minns fel så kan man med konsolideringssjuk försäkra 103% av lön och försäkringen gäller till 65(67) år.
Man brukar nästan alltid ha premiebefrielse kopplat till försäkringen så att även pensionsavsättningar tryggas hela vägen fram till 65 (67).
Många ser ju endast spardelen på sin tjänstepension som väsentlig men tjänstepensionslösningen innehåller ju så mycket mer…